Knapp til varmetråder liten rød ring
Knapp til varmetråder liten rød ring

De er gull verdt – men hvor kommer de egentlig fra?

Noen må nødvendigvis ha oppfunnet varmetråder i bakruten...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

”Hvem var først” er et spørsmål som opptar de aller fleste av oss, når det gjelder det aller meste – ikke bare i skiløypa. Å ha vært først med tekniske oppfinnelser gir mye status.

Men det er også kilde til diskusjon – og det å fastslå hvem som var først med noe er sjelden særlig enkelt: Idé, prototyp, serieproduksjon, tilgjengelighet, standard eller tilbehør – definisjonene på "først" er mange.

Mange vil ha æren

Ikke minst når det gjelder bilrelaterte oppfinnelser pleier det å være mange kandidater til ”først ute”-tittelen når man spør. Men her om dagen vakte et slikt spørsmål stor usikkerhet i Broom-redaksjonen – og vi har ikke engang en eneste åpenbar kandidat!

De har hjulpet deg til å holde varmen i hele vinter, uten at du kanskje har tenkt på dem. Men hvem fant egentlig opp varmetrådene i bakruta? Broom-redaksjonen har forgjeves lett etter svar... (Foto: Dennis Matheson/Wikipedia Commons)

Les også: Nå får du ny Fiat med integrert kaffemaskin...

Det var redaktør Knut som tydeligvis hadde vært kald på fingrene da han startet bilen på morgenen. Så kald at han var full av takknemlighet da han etter å ha skrapt is foran og på begge sider kunne sette seg inn i bilen, og la varmetrådene i bakruta ta seg av resten.

– Det er jo en genial oppfinnelse. Men hvilken bil hadde det egentlig først, spurte han.

Packard skal ha vært først ute med air condition i bil i 1939 - her representert ved en Five Passenger Convertible Sedan. De var åpenbart også tidlig ute med fargebrosjyrer. Men det vi EGENTLIG skulle finne ut av, er det verre med...

Dermed begynte vi å google. ”Grid type defroster”, ”defogger”, ”deice”. ”Heated rear window”, for å få med de mest runde formuleringene. Og vi la til ”invented”, ”patent” og den åpenbare ”first”. Til slutt ble vi så desperate at vi googlet videre etter begrepet "resistive conductors", som vi nesten skjønte at vi uansett ikke ville forstå noe av.

Mange spørsmål, få svar

Søkene ga oss uvanlig lite informasjon, samtidig som det viste at vi ikke er de første som har spurt om dette. Virkelig ikke. Men ingen andre har fått særlig gode svar heller, virker det som.

– Det jeg vet er at Packard var først med air condition i 1939. Og at Tucker var først med airbag i 1948, meldte Benny.

Les også: Fra 2014 må bilene ha automatisk dekktrykk-varsling

Det minnet meg om en historieprøve på videregående, der jeg innledningsvis innrømmet at jeg ikke visste svaret på spørsmålet – men håpet det var greit at jeg svarte på et annet tema jeg kunne mye om i stedet. Læreren ga meg kudos for forsøket, men lot seg ikke overbevise.

– Men altså; varmetråder, gjentok Knut.

Broom-redaksjonens førstehåndskjennskap til varmetråder i bakruten stopper ved 1972, representert ved redaktør Knuts tidligere Mercedes SL av R107-generasjonen, som hadde slike i bakruten på hardtoppen.

Undertegnede skrenset borti informasjon om at Studebaker skal ha vært først med det man kalte en defogger-innretning helt på slutten av 1920-tallet, men det virket åpenbart at man her snakket om luftventiler som førte oppvarmet luft til frontruten – og muligens andre ruter. For bakruten spesielt var det visstnok 1948 Cadillac som var først – men fremdeles snakker vi om varmluft.

Del med Facebook-vennene dine!

Syntetisk vanilje i 1874

Til slutt rotet jeg i et gammelt arkiv for å finne en bok jeg fikk til jul da jeg var liten – et digert oppslagsverk om historien bak nesten alt vi omgir oss med. Jeg fant boken, som dog viste seg å ikke være fullt så diger som jeg husket den. Og om den ikke inneholdt informasjon om varmetråder, så vet hele Broom-redaksjonen nå at syntetisk vanilje ble satt i produksjon i 1874, på grunn av at den ekte varen var så kostbar.

Man får være glad for all ny kunnskap man tilegner seg.

De amerikanske luksusmerkene var tidlig ute med veldig mye slikt utstyr. Cadillac leverte elektrisk oppvarmede seter fra 1966, kun foran på convertible-utgaven og de øvrige "vanlige", mens limousinen i bakgrunnen også kunne fås med varme i baksetet. Men tilsvarende varmetråder i bakruten kom senere.

Etter en formiddag med stadig nye forsøk sitter vi med Wikipedia-opplysninger om at mannen som oppfant selve varmeelementet slik vi kjenner det, trolig er en kar ved navn Paul Eisler. Det skal for øvrig være samme mann som oppfant kretskortet, og det kan jo også synes som teknisk beslektede produkter.

Oppfinnelsen er dog ikke tidfestet, ei heller oppgis det noe om hvem som kjøpte patentet – Eisler skal visstnok ikke ha vært spesielt god på å markedsføre ideene sine, heller.

Sent 60-tall føles riktig...

Hvilken bil som var først er dermed fremdeles et åpent spørsmål, til tross for at vi alle sitter med en magefølelse som sier at det må ha skjedd ”rundt siste halvdel av 60-tallet”. Knut hadde en gang en 1972 Mercedes SL med varmetråder i bakruten i hardtoppen, og min egen 1976 Cadillac Fleetwood Eldorado convertible hadde også varmetråder i bakruten på cabben frem til den opprinnelige bakruten ble knust og cabrioleten byttet av en tidligere eier.

Les også: Nå får du genial, elektrisk varme i frontruten, også!

De fineste utgavene av Capri, her en GT, hadde varmetråder i bakruten fra begynnelsen i 1969, har vi funnet ut. Men om den var først?

Det diskuteres på nettet når dette først dukket opp på Ford Mustang, uten at vi har funnet noen konklusjon. På den annen side er de tidligste konkrete opplysningene om slikt utstyr som vi kan finne relatert til Mustangens europeiske slektning Capri, som skal ha hatt varmetråder på de finere utgavene fra den kom i 1969.

I redaksjonen tror vi fremdeles det kan ha kommet litt tidligere, uten at vi kan dokumentere det. Eksempelvis kom Cadillac med oppvarmede seter i 1966, der elementet også er bygget på det samme prinsippet – men i brosjyrene finner vi ikke noe annet enn varmluft-dyser i bakvinduet helt frem til 1971, i hvertfall.

Forvirringen er total

Vi endte til slutt opp med å skumme gjennom en 37 sider lang rapport om trafikksikkerhetsaspektet ved elektriske bakrute-defoggere ført i pennen av the National Highway Traffic Safety Administration i Washington. Her måtte det være noe å hente.

Rapporten baserte seg på statistikk fra Ward´s Automotive Yearbook – et statistikk-verk som hvert år summerer opp hva som er levert av utstyr på biler som er solgt i USA. Her vises det til de første forekomstene av slikt utstyr på amerikanske biler fra modellåret 1973, og importerte merker i 1975.

Dermed vet vi nesten enda mindre enn da vi startet – bortsett fra det der med syntetisk vanilje. Kan du hjelpe oss? Fortell det du vet i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Mary fant opp vindusviskerne - men alle lo av henne...