Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei ser på brukt SUV, helst tysk type BMW X5 eller Mercedes ML, men ser at det jeg har råd til blir så gammel og har gått så langt at jeg ikke kan ta sjansen.

En annen som kanskje ikke kan sammenlignes, men som jeg likevel har litt sans for er Kia Sorento. Jeg husker at den var lekker da den kom. Nå ser det ut som fine eksemplarer av den ikke trenger å koste mer enn 150.000 kroner. Mener du at det er et godt kjøp, eller? Hilsen Tor Ivar.

Benny svarer:

Hei Tor Ivar. Det er ikke så rent sjelden at vi trekker fram biler som har blitt litt glemt på bruktmarkedet – og i den kategorien hører Kia Sorento absolutt hjemme!

Det er nok ikke så veldig mange bruktkjøpere som tenker at "Den vil jeg ha!". Det er nok heller ikke bilen som flest søker etter på finn.no eller autodb.no – og dermed har ikke Sorento-selgerne så mange flere valg enn å prise seg lavt.

Bare for å ta det aller først: Kia hadde nok en liten ambisjon om å blande seg i status-kampen med denne bilen, men det var de ganske sjanseløse på å klare, i alle fall her i Europa. Men designet viser veldig tydelig hvem de ønsket å konkurrere mot.

Sorento fikk mye skryt da den kom. Ikke for særpreg – men fordi den rett og slett så ganske elegant ut. Det hører nok også med til historien at Kia hadde hentet designelementer fra både her og der, men de er nå ikke de eneste som har gjort det.

Men som noen reell konkurrent til X5 og Mercedes ML har den nok ikke så mye å stille opp mot. Vi snakker nok mer japanske konkurrenter som Honda CR-V, Nissan X-Trail og Subaru Forester, altså de litt større kompakt-SUV-ene i klassen.

Og i den kampen, biter Sorento godt fra seg. 2,5-liters dieselmotor på 150 hestekrefter og automatgir, samt ganske god plass er en fin kombinasjon. Og til den prisen du nå får Sorento til på bruktmarkedet, kan det være et lite kupp.

LES OGSÅ: Kia gir full garanti – også på bruktimport

Gode terrengegenskaper

De fleste bilene er velutstyrte, med skinnseter og mye elektrisk utstyr. Interiøret er relativt enkelt, med mange glatte overflater. Du får absolutt ikke noen følelse av å sitte i en eksklusiv bil, men til gjengjeld er det holdbart.

Billigste Sorento akkurat nå er en 2003-modell som har rullet 172.000 kilometer – her er prisforlangende 144.000 kroner. Hvis du går opp mot 200.000 kroner, kan du få bil som ikke har gått mye over 100.000 kilometer. Da gjerne fra 2004–2005.

Sorento er bygget på ramme. Det gir godt terrengegenskaper – og den duger også til å trekke tunge lass.

Jeg har ikke hørt om noen spesielle tekniske problemer med denne bilen. Det er smart å sjekke bremseskiver foran og at den elektriske antenna virker. Men selv om kvaliteten er god, bør du absolutt sjekke nøye før du kjøper. Bilene begynner jo å få noen år og også kilometer på nakken – da kan mye skje.

Lykke til med valget!

Sorento er generelt velutstyrt og de fleste bilene har skinnseter.

Les mer om Sorento i Brooms bruktbilguide – klikk her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: