Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle som vil overleve i et tøft marked vet at det er viktig å lytte til kundene sine, deres behov og ønsker.

Det å selge japansk pickup i USA var lenge litt som å hoppe etter Wirkola. Vi snakker jo om pickupens hjemland hvor både tradisjoner og røtter er dypt forankret i folkesjela.

Folk der er jo regelrett oppflasket på Ford F-serie, Dodge Ram og Chevroleter med lasteplan ...

Dodge Ram Long-Hauler: Når du trodde en pickup ikke kunne bli større ...

Tundra-suksess

Allikevel har Toyota hatt stor suksess med sin Tundra. Gjentatte topplasseringer i den store kvalitetsundersøkelsen til anerkjente JD Power er sikkert en medvirkende årsak til dette.

Toyota Tundra finnes i mange karosserivarianter og motorvarianter.

Tundra er tatt fram spesielt med tanke på det amerikanske markedet. Den monteres også der og den årlige kapasiteten er på ca. 300.000 biler, fordelt på to anlegg.

Det er andre generasjon av Tundra – som kom tilbake i 2007 – som nå skal oppdateres.

Brukerne har bestemt

– Tundras nye utvendige design og det helt nye interiøret er basert på tilbakemeldinger vi har fått fra våre kunder, sier visepresident i Toyotas USA-divisjon i en pressemelding.

– Vi vil gi kundene mer av det de faktisk ønsker i tillegg til det de trenger, sier han videre.

Chevrolet SSR: En pick up blir ikke mye tøffere enn dette

Det er særlig det nye interiøret som har fått mye fokus. Bedre ergonomi og bedre passasjerkomfort, samt bedre ventilasjonsanlegg er på plass.

Økt robusthet og slittestyrke er en viktig forbedring i interiøret, samt at brytere kan betjenes med arbeidshansker.

Et helt konkret resultat av kunde-tilbakemeldingene er at en del brytere har blitt så store at de kan betjenes med arbeidshansker på. Dette er jo biler som ofte går i "proff-bruk".

Det samme er forbedret og mer direkte styring og bedre støydemping. Også når det gjelder fargevalg og materialvalg i interiøret har kundene blitt hørt.

Robusthet og slitestyrke har vært viktige elementer hele veien.

Det utvendige designet er betydelig oppstrammet, med høyere grill, mer krom og skapere linjer, også det en følge av brukernes ønsker.

Enklere og billigere

En annen detalj som er et resultat av brukernes ønsker er at frontstøtfangeren nå er i tre deler. Det gjør det både billigere og enklere å skifte ut bare deler av denne – og ikke hele – om man er uheldig å dulter borti noe.

Toyota Hilux – også denne blir ny:

Bilene er tilgjengelige i mange karosserivarianter med både to og fire dører, samt i flere utstyrsnivåer, og med både to- og firehjulstrekk.

På motorsiden er det snakk om en V6-bensin på 270 hk, eller to bensin V8-åttere på enten 4,6-liter eller 5,7-liter og henholdsvis 310 eller 381 hk.

Grov og kraftig redskap i god amerikansk pickup-ånd med andre ord.

Les også: Toyota Tundra V8: Pickup til luksus-SUV-pris