Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det startet forsiktig, men nå har Renaults billigmerke Dacia virkelig fått vind i seilene.

I 1999 tok Renault kontrollen over den rumenske bilprodusenten. De brukte noen år på å få ut nye modeller – etter hvert har Dacia vokst til å bli en helt familie biler.

Prisgunstige løsninger

Først ut var kompaktbilen Logan.

Ambisjonen var å selge biler øst i Europa og Russland – samt andre markeder der kjøpekraften ikke var god nok til at veldig mange hadde råd til å kjøpe vestlige merker. Dacia skulle bruke eksisterende og nedbetalt teknologi, og satse på enkle, prisgunstige løsninger.

LES OGSÅ: En av Europas billigste blir ny

Selger i vest

Og det har fungert! I fjor satte Dacia ny salgsrekord, det endte på 359.882 solgte biler, økning på 4,8 prosent fra 2011.

Interessant nok er Frankrike nå det største markedet for Dacia, etterfulgt av Tyskland. Her har nok Renault-sjefene fått seg en overraskelse underveis. Tøffe økonomiske tider i Europa har gjort at mange har strammet inn livreima også ved bilkjøp. I tillegg har Dacia fått en sterk antistatus-posisjon.

Del med Facebook-vennene dine

Nye modeller

Mest solgte Dacia i 2012 ble kompakt-SUVen Duster. Den er spydspissen i et utvalg som inneholder veldig mange nye modeller.

På Genève-utstillingen i fjor kom Lodgy, en prisgunstig 5/7 seters flerbruksbil. På sommeren 2012 ble varebilen Dacia Dokker introdusert, en modell som også finnes i personbilutgave med 5 seter. På høsten ble så nye modeller av både Dacia Sandero, Dacia Logan og Dacia Sandero Stepway introdusert på markedet. Dacia har dermed det nyeste modellprogrammet i Europa.

LES OGSÅ: Dette blir en råbillig familiebil

Kom til Norge

På tampen av fjoråret kom Dacia også til Norge, vi ble dermed det 44. markedet bilene selges i.

Importøren satser i utgangspunktet på Duster, men har ikke utelukket at flere modeller kan være på vei. Med startpris på 259.900 kroner er Duster et svært gunstig valg i sin klasse.

Klikk her for å lese vår test av Dacia Duster