Nissan 370Z Nismo: Racerbilen du kan levere i barnehagen med

Nissan drar på skikkelig med sin nye versting.

Nissan 370Z i Nismo utgave. Nærmere racerbil kommer du knapt.
Nissan 370Z i Nismo utgave. Nærmere racerbil kommer du knapt.

Når en Nissan har bokstaven "Z" i betegnelsen, vet vi at det handler om en sportsbil. De har lange å stolte sportsbiltradisjoner med denne ene litt unnselige bokstaven.

Når en Nissan også har Nismo-emblem på bagasjelokket – ja, så vet vi fra tidligere at moro-faktoren er høy!

Det er ikke mer enn ett års tid siden Nissan overrasket de fleste av oss med annerledes-bilen Juke med nettopp disse emblemene.

Men nå er det altså 370Z det handler om. En litt fremmed fugl på norske veier, men helt klart en undervurdert og morsom bil. Nå blir den enda morsommere og i tillegg visuelt tøffere.

Les vår test av Nissan Pathfinder her:

Race-inspirert

3,7-liters V6-motoren skremmes opp til 350 hk, takket være forbedret innsprøytningsanlegg, nytt eksosanlegg og ikke minst ved hjelp av ny software i elektronikken.

Motorkarakteristikken er tydelig race-inspirert. For bare å understreke dette leveres den kun med sekstrinns manuell girkasse. En ganske tøff avgjørelse av Nissan med tanke på at USA er hovedmarkedet.

Lette, smidde 19-tommersfelger gir plass til store bremser
Lette, smidde 19-tommersfelger gir plass til store bremser
3,7-liter V6 på 350 hk.
3,7-liter V6 på 350 hk.

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Også hjulopphenget – som i utgangspunktet er veldig bra – er ytterligere oppgradert på Nismo-versjonen. Den er både stivere og fastere i oppsettet.

Bremsene er også oppgradert av Nismo med større skiver og kraftigere kalipere.

For å få plass til bremsene samtidig som optimalt veigrep sikres, har den også fått nye, lettere og smidde og grålakkerte felger i 19-tommer, i henholdsvis 9,5 og 10,5-tommers bredde foran og bak.

Se sjeikens vanvittige Nissan offroader:

Røslig dekkdimensjon

Disse er igjen skodd med Bridgestone Potenza dekk på henholdsvis 245/40x19 og 285/35x19 dimensjon foran og bak.

Det kan også nevnes at Nismo-versjonen leveres med forsterkede bremseslanger og spesiell R35 II bremsevæske, slik at bilen skal kunne klare en dag med banekjøring uten at det går ut over bremsene.

Utvendig har aerodynamikk stått i fokus. Bedre luftstrøm under bilen og vekt på økt downforse har vært hovedprioritet.
Utvendig har aerodynamikk stått i fokus. Bedre luftstrøm under bilen og vekt på økt downforse har vært hovedprioritet.

Nissan Juke-R: – Vi liker å gjøre sprø ting som dette

Selvfølgelig er det også noen visuelle endringer både utvendig og innvendig. Innvendig er nytt ratt i alcantara, nye girkule og ny turteller kanskje de viktigste oppdateringene med tanke på kjørbarheten. Ellers er Nismo-emblemer i setene og aluminiumspedaler også på plass sammen med en liten eksklusiv plakett på midtkonsollen som forteller om bilens produksjonsnummer etc.

Fokus på aerodynamikk

Utvendig har aerodynamikk stått i fokus. Bedre luftstrøm under bilen og vekt på økt marktrykk har vært hovedprioritet. Ny bakspoiler, nye sideskjørt og nye fangertrekk har bidratt til dette.

Her snakker vi alt i alt om det som bortimot er en skreddersydd racerbil med fokus på optimal funksjonalitet i hver detalj, men allikevel en bil som også kan brukes til og fra barnehagen

Bilen leveres med full garanti fra Nissan og skal være like driftssikker som en hvilken som helst Micra eller Primera.

Nissan Extrem: Den både heter og er ekstrem