Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Her er en ny liten sjarmør i småbilklassen. Og det er ikke bare utseendet som gjør at vi synes dette er et godt kjøp.
Her er en ny liten sjarmør i småbilklassen. Og det er ikke bare utseendet som gjør at vi synes dette er et godt kjøp.

Test Chevrolet Spark 1,2 LTZ: En ny småbilfavoritt

Det er vanskelig å finne mer bil for pengene.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Småbiler er ikke akkurat kjent for å appellere til følelser. Bilinteresserte fnyser gjerne av dem – og vil ha minst mulig med dem å gjøre.

Men det siste året har det dukket opp en del nye alternativer – som faktisk også er litt tøffe. Eller, kanskje ikke tøffe, men som i det minste har litt utstråling.

En av de siste i rekken har mye å slå i bordet med - og har røtter både i USA og Korea. Den heter Chevrolet Spark.

Her er premiummodellen i småbilklassen

Krangles ikke

Vi har prøvekjørt mye av det som finnes også i denne klassen. Og når sant skal sies er det ikke disse bilene vi krangler mest om å få lov til å teste.

Forventningene er derfor heller lave, i det undertegnede møter opp hos Chevrolet Norge for å plukke opp testbilen.

Informasjonssjef Heidi Bergseng tar imot – og viser meg i retning av bilen. Jeg tror først det er feil bil – fete felger, stor spoiler på bakluka, krommet eksos – kan det stemme da?

Det gjør det. Testbilen er riktignok spekket med utstyr – men prisen er likevel 136.000 kroner. Alt inkludert. Det er saktens ikke mye for en nybil. Selv om den er liten.

Chevrolet Spark detalj nedenfra bak

Her er en annen amerikansk småbil

Ilddåp på motorveien

Så hva får du da – for det som inntil for bare noen uker siden var Norges billigste bil?

Vi forsøker å ta hensyn til hva bilen vil være uten den "lange" utstyrslista, setter oss bak rattet og setter kursen for motorveien. Selveste E6 – med fartsgrense 100 km/t.

Det blir en skikkelig ilddåp på den vesle sjarmøren ...

LES OGSÅ: Verdens dyreste småbil

Kjøreglede: 3/6

De 17 tommer store felgene gjør sitt til at bilen kjennes vel fast. Jeg synes i utgangspunktet det er helt greit – men de fleste andre vil nok ikke være like tilgivende for måten ujevnt underlag håndteres. Det smeller litt og humpene merkes godt.

Opplevelsen blir nok en annen om du setter på standarddimensjonen, som er 14".

Men ikke alt kan tilskrives felgene – dette er ikke en bil med avansert understell som later som den kan takle hva som helst.

Men på motorveien, der går det fint. Selv i hastigheter rundt 100 km/t. Motoren fikk nok litt sjokk – den stakkars bilen hadde knapt vært utenfor butikken før den ble levert til Broom for test.

Men den klarer seg. Det går unna uten dramatikk – og den kjennes mer stabil i høy fart enn flere av de andre småbilene.

Småbil trenger ikke å være kjedelig – sjekk denne

Gode seter, tøft og tykt ratt, midtarmlene på førersetet, delskinn og gode seter, oversiktlig og overraskende stilig interiør. Joda, det er hardplast, alt du ser. Men noe annet kan du heller ikke vente i en slik bil.

Interiør 5/6

Interiøret på Spark er noe av det som overrasker mest positivt. Joda, det er mye hardplast. Men dørene er ikke løvtynne flak som høres ut som de skal smuldre opp når du drar de igjen.

Setene er gode – overraskende gode til og med – og vi har fått delskinn! Det siste er svært sjelden vare i småbilklassen.

Ikke at de kan sammenlignes med komforten til Volvo eller BMW – men ut ifra andre biler i denne klassen står de til toppkarakter.

Midtkonsollen er oversiktlig og knappestrukturen enkel. Alt har stilig blå bakgrunnsbelysning. Det har instrumentene bak rattet også. Et speedometer og et display som viser turtall og kjørecomputer.

Knappen for å bla i kjørecomputeren er imidlertid litt kronglete plassert – på toppen av selve instrumentpanelet, bak rattet. Ellers er setetrekk, paneler og design både smakfullt og ordentlig.

LES OGSÅ: Se hvilken bil Elle MacPherson fronter

Motor 4/6

1,2 liter og 82 hestekrefter gjør ikke denne bilen til noen rakett.

I et krabbefelt i motbakke bestemmer jeg meg for å prøve følgende C-momentet: Kjøre forbi en gammel haug av en Peugeot 406 diesel, med skilter fra Litauen. Etter en lang periode som sikkert var pinlig for begge parter, der jeg bare lå rett ved siden av med klampen i bånn og turtallet stangende mot toppen, uten å komme forbi, var det bare å gi opp.

Men det vil bedre seg (noe) når bilen får noen kilometer på veien – vår testbil er som nevnt på ingen måte innkjørt.

Og om en ser på de offisielle tallene, er det ikke ille: 0–100 km/t tar 12,7 sekunder. Det er faktisk nok til å flise de fleste konkurrentene i denne klassen!

På motorveien går det dessuten helt fint å ligge stødig og komfortabelt i 100 km/t – men noe støy blir det naturligvis, både fra motor og vinden utenfor.

I byen er den en sann drøm å ratte rundt. Der er ingen parkeringsplasser for små og ingen gater for smale – og her kommer også motoren til sin rett.

Også til kjøring på vanlig landevei fungerer dette helt ypperlig.

LES OGSÅ: Dette er de beste småbilene

Skikkelig spoiler på bakluka.

Design 5/6

Spark er rett og slett en herlig liten bil når det kommer til utseendet. Sleng på noen store felger og den blir ekstra tøff.

Hvitfargen, som heter Summit White, bidrar også. Men er ikke avgjørende – sterke farger kler også denne bilen godt.

Også er det detaljene, den todelte grillen, den sportslige fangeren foran, de integrerte dørhåndtakene til bakdørene som er "skjult", den store spoileren over bakluka og det polerte endestykket som er rundt eksospotta. What's not to like, som de ville sagt i Statene.

Det beste er likevel at oppi alt det fine designet, er det også gode praktiske løsninger og et tydelig fokus på sikkerhet.

Denne bilen er blant de sikreste i klassen. Seks airbager er standard, akkurat som stålbjelker i sidedørene, fire uavhengige støtabsorberende soner, ISOFIX i baksetet og elektronisk stabilitetskontroll (ESC) – med traction control system (TCS), hydraulisk brakeassist (HBA) og active rollover protection (ARP). Mange fine fremmedord og forkortelser – men oversatt til godt norsk kan det oppsummeres på følgende vis: Høyt sikkerhetsnivå for klassen.

LES OGSÅ: Populære småbiler får stryk i ny krasjtest

Miljø/økonomi 4/6

Selv om forbruket ikke er høyt, blir det ikke like lavt som de klasseledende. 0,5 l/mil er naturligvis ikke mye – men ikke lavt nok i denne klassen. Både VW Up! (75 hk) og Toyota Aygo (68 hk) kan vise til lavere tall – med henholdsvis 0,42 l/mil og 0,45 l/mil.

Up! tjener litt på at den er den eneste som har start/stop-system.

Når forbruket ikke er best i klassen, blir heller ikke CO2-utslippet det. 118 g/km er for høyt – når selv vesentlig større biler klarer å krype under 100.

Startprisen er imidlertid gunstig om du velger Spark med 1,2-literen med den beste utstyrspakken. Toyota Aygo og VW Up! med sammenlignbare motorer og utstyrspakker er faktisk rundt 20.000 dyrere.

Her skal det sies at annenhåndsverdien nok er litt mer usikker hos Chevrolet enn hos for eksempel Toyota og VW. Så alt blir en avveining.

På utstyrssiden er det mye å glede seg over, som aircondition, elektriske vinduer både foran og bak, varme i setene foran, armlene på førersetet og delskinn er noen av mulighetene.

Bagasjerommet er faktisk ikke helt ubrukelig. Handleposer går fint, og baksetene kan legges ned om du trenger mer plass. Merk at bilen er godkjent for fem personer - og at alle er tilgodesett med skikkelig nakkestøtte.

Plass 5/6

La oss igjen minne om at vi snakker om klassen med de aller minste bilene. Så her blir alt relativt.

Spark er i motsetning til flere konkurrenter godkjent for fem personer. Og det er faktisk ikke noe problem for en voksen å sitte i baksetet. Det blir litt trangt for knærne etter en stund om du er litt langstrakt, men takhøyden byr ikke på noen utfordringer.

Bagasjerommet rommer fint noen handleposer, og selv det er ingen selvfølge i denne klassen.

Om en skal se på tallene er det 170 liters bagasjerom. Men baksetene kan foldes ned, i en 60/40 løsning, og da blir det plass til 569 liter.

LES OGSÅ: VW UP: Nybil til under 125.000 kroner

Konklusjon 4/6

Vi har veldig sansen for Spark. Design innvendig og utvendig faller i smak, plassen er god og utstyrslista lang i forhold til mye annet i denne klassen.

Når sikkerheten også er bra og prisen gunstig, så begynner det å ligne et veldig godt kjøp.

VW Up bruker mindre drivstoff, har fem stjerner hos EuroNCAP og mer bagasjeplass. Men den koster vesentlig mer, går dårligere og er bare godkjent for fire personer.

Skal du handle billig og liten nybil er med andre ord valget plutselig blitt vanskeligere, takket være en spennende nykommer fra USA, eh beklager, jeg mener Sør-Korea.

Bilen for deg hvis: Du vil ha en stilig småbil

Ikke bilen for deg hvis: Du skal kjøre mye på motorvei

Chevrolet Spark instrumenter

Prøv også:

VW Up!:

Litt dyrere, litt bedre plass – men bare plass til fire

Les vår test av VW Up! her

Toyota Aygo:

Mindre plass og lavere sikkerhet – og lavere forbruk

Les testen vår av Aygo her

Bil: Chevrolet Spark Type: 1,2 LTZ Motor: 1,2-liter, bensin Effekt: 82 hk 0–100 km/t: 12,7 sek. Forbruk: 0,5 l/mil Bagasjerom: 170 liter Pris: Fra 109.000 kroner Pris testbil 136.000 kroner

Du må ha litt humor når du kikker på den store, blanke åpningen i bakfangeren, for langt der inne ser du det EGENTLIGE, lille eksosrøret. Men vi liker at Spark tøffer seg litt ...

Her er en annen billigbil som overrasker positivt – les testen!