Dette var 1970-tallets M3, men Escorten hadde litt mer folkelig appell i utgangspunktet og RS-modellene ble en litt mer realistisk drømmebil. Nå kan du kjøpe en urestaurert perle i Drammen. Faksimile: Finn.no
Dette var 1970-tallets M3, men Escorten hadde litt mer folkelig appell i utgangspunktet og RS-modellene ble en litt mer realistisk drømmebil. Nå kan du kjøpe en urestaurert perle i Drammen. Faksimile: Finn.no

Ford Escort RS 2000: Det er en grunn til at den gamle Forden koster 250.000,-

Her snakker vi nemlig meget sjelden klassiker.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford Escort var en populær bil omtrent fra dag én da den ble introdusert på slutten av 1960-tallet. Som bakhjulstrekker var den nye kompaktbilen fra Ford ganske konservativ, og det ga den allerede i utgangspunktet en høy stjerne blant mange som ikke helt skjønte hvorfor stadig flere gikk over til forhjulstrekk.

Les også: Bårds MK I har Sierra Cosworth-motor

Og som så ofte ellers: Modellen ble snart utvidet til en hel liten familie av biler, med både firedørs-utgave og stasjonsvogn i tillegg til den opprinnelige todørsversjonen.

Velegnet for motorsport

Den kompakte bilen egnet seg også godt for motorsport i mange forskjellige kategorier, og på det sorgløse 1970-tallet var det mange som ønsket seg litt friske utgaver for vanlig veibruk også. Dermed ble det utviklet en stadig heftigere rekke med sportsutgaver.

Med tidsriktige "fartsstriper" på sidene og panseret og todelt frontstøtfanger var det liten tvil om at dette var drømmebilen når man bladde opp i Escort-brosjyren midt på 1970-tallet. (Foto: Ford)

Hvor tøffe disse kunne være ser du på disse bildene. Bilen er en RS 2000-utgave fra 1974, og representerer det ypperste man kunne få av sportslig Escort i ”Mark I”-generasjonen.

Urestaurert, norsk bil

Enda mer oppsiktsvekkende enn tilstanden, som beskrives som ”god bruksstand”, er at bilen befinner seg i Norge, og loves å være helt original. Den annonseres nå på Finn.no, og vi vil tro at mange som hadde tilsvarende bil eller drømte om en slik den gang de var nye vil føle at den er verdt prisforlangende på 250.000 kroner.

Se annonsen her:

Riktignok er det lillebroren og forgjengeren, RS 1600, som i ettertid er blitt mest populær.

Den hadde en Cosworth-tunet motor på hele 120 hester som skal ha levert imponerende prestasjoner, morsomme kjøreegenskaper og en visstnok ganske karakteristisk motorlyd. Den var på den annen side like krevende å holde i topp trim som den var hissig, men så er det jo ikke nødvendigvis de mest problemfrie barna man blir mest glad i, heller.

Del med Facebook-vennene dine!

Se video: Se, de skifter motor i Escorten på 42 sekunder!

Mer ”voksen” enn RS 1600

RS 2000 har vi sett oppgitt til både 110 og 115 hester – uansett var det en liten reduksjon i forhold til forgjengeren, Ford regnet vel muligens med at økt dreiemoment i den større 2-literen skulle kompensere for dette. Resultatet ble at RS 2000 ble vurdert som en mer balansert og ”voksen” GT-bil, som manglet litt av snerten fra forgjengeren.

En meget sjelden sjanse, hevder selgeren. Urestaurerte, fine RS-Escorter vokser ikke på trær - og i hvertfall ikke i Norge. (Foto: Finn.no)

Da den ble lansert som 1974-modell hadde Escort Mark I uansett kun halvannen årsmodell igjen å leve før den nye og mer strømlinjeformede Mark II kom. Også den beholdt bakhjulsdriften og en ganske konservativ oppbygning, men var langt mer strømlinjeformet og moderne på utsiden, og dermed ble de opprinnelige, gamle RS-utgavene av første generasjon raskt som klassikere å regne.

Meget sjelden sjanse

At en slik bil finnes i Norge, og i en så god og urestaurert tilstand, må nok betegnes som ganske spesielt.

Hvor mange som ble solgt i sin tid har vi ingen oversikt over, men selv om dette var kostbare biler også som nye hadde de som ”den tidens BMW M3” det fortrinnet at de var basert på en billig og svært oppnåelig grunnmodell. Flere hadde nok mulighet til å strekke seg mot en ekstrem Escort på 1970-tallet enn en ekstrem 3-serie på 1980-tallet.

På den annen side er mange på verdensbasis brukt ganske friskt i motorsportsaktiviteter helt fra den gang de var nye, og der har nok overlevelsesprosenten vært så som så. Det er altså grunn til å stole på selgerens ord om at dette er en meget sjelden sjanse.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Escort er en av verdens 10 mest solgte bilmodeller