Store biler som Mercedes M-klasse (bildet) vil ved en kollisjon bil-mot-bil være tryggere å sitte i enn en mindre og lettere bil.
Store biler som Mercedes M-klasse (bildet) vil ved en kollisjon bil-mot-bil være tryggere å sitte i enn en mindre og lettere bil.

Krasjtest: Stor bil er tryggest når det smeller

...og det gjelder selv om de er like gode i krasjtest.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg mener at jeg har lest at større biler generelt er mer kollisjonssikre enn mindre. Har lest meg litt opp på resultatene hos Euro NCAP, som jeg forstår er ledende på dette. Det er jo mange biler som får 5 stjerner der. Betyr det at de alle er like sikre, eller er det likevel forskjeller. Ble litt forvirret her, så setter stor pris på om det er mulig å få en liten forklaring. Mvh. Bjørn Erik, snart bilkjøper igjen.

Benny svarer:

Hei Bjørn Erik. Interessant tematikk dette, og jeg skjønner at det fort kan virke forvirrende. Bilprodusentene skreddersyr nå i praksis bilene sine etter testene til Euro NCAP, dvs. de bruker disse paramaterne underveis i utviklingen av bilene.

Noe annet enn fem stjerner blir sett på som et nederlag og kan ha mye å si for både rykte og salg.

Dermed ender de fleste på fem stjerner. Men dette måler ikke reelle kollisjoner mellom to biler, noe som dessverre kan skje ute i den virkelige verden. Og det er da noen andre fysiske lover kommer inn, lover som gjør at du generelt sett vil være tryggere jo større og tyngre bilen er.

Men NB: Det gjelder først og fremst hvis sikkerhetsnivået i bilene er relativt likt. Jeg husker veldig godt en video vi har hatt her på siden der en stor og eldre Volvo krasjer med en ny og liten Renault. Det kommer ikke Volvoen veldig godt ut av.

LES OGSÅ: Gammel bruktbil kan være en dødsfelle

Store SUV-er

Heldigvis har det skjedd veldig mye med kollisjonssikkerheten på biler opp gjennom, og særlig fra rundt 2000 har utviklingen vært formidabel.

Men mellom like nye biler med tilnærmet lik Euro NCAP-score vil det være fordel å sitte i den bilen som er tyngst. Å kollidere med en buss, lastebil eller vogntog har jo vært det store marerittet i mange år.

Men har du en lett småbil og krasjer med en stor SUV, blir det neppe hyggelig heller. Og når det har blitt stadig flere store SUV-er på norske veier, er det naturligvis dårlige nyheter for dem som kjører småbiler.

Håper dette var litt oppklarende, lykke til med bilvalget!

Klikk her for å finne ut hvor sikker din bil er:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: De advarer mot å kjøpe katta i sekken

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: