Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyota ble i 2012 igjen verdens mest solgte bilmerke – etter å ha lånt bort tittelen til General Motors i 2011.

I Norge ligger japanerne foreløpig et stykke bak VW. Men i 2013 møter de sine tyske konkurrenter med minst to svært viktige modeller: Auris og Rav 4.

Målet er at over 8.000 nordmenn skal bli eiere av en av disse bilene i 2013 – og så langt ser det lovende ut.

LES OGSÅ: Nå er de verdens mest solgte bilmerke – igjen

7 av 10 velger hybrid

Det har nemlig vært premieredager på Auris, og ordreinngangen er så langt bedre enn på samme tid i fjor.

– Interessant er det også at hele 73 prosent velger hybridmodellen, mens knappe 20 prosent velger bensin og resten diesel, forteller informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen.

Auris Hybrid prises fra 251.000 kroner, mens innstegsmodellen med bensinmotor starter på 208.000 kroner.

LES OGSÅ: Denne Passaten koster 120.000 kroner – ny!

Stasjonsvogn

Totalt er målet at Auris skal selges i 4.700 eksemplarer, og av disse forventes 1.800 å være stasjonsvognutgaven.

– Auris Touring Sport, som den heter som stasjonsvogn, kommer først på sensommeren. Det blir en viktig modell, understreker Olsen.

LES OGSÅ: Denne Toyotaen får vi bare kjøpt i Norge

65.000 kroner billigere

Men før Auris stasjonsvogn dukker opp skal en annen modell lanseres. Det er den kompakte SUV-en, eller crossoveren om du vil, Toyota RAV4.

Dette er en bil det nå stilles store forventninger til – blant annet fordi startprisen blir hele 65.000 kroner lavere enn tidligere.

Prisreduksjonen skyldes i hovedsak at den nå blir tilgjengelig uten 4x4. Prisene starter på 301.200 kroner for RAV 4 med forhjulstrekk.

Les mer om nye RAV 4 her:

– Stor interesse

Utover lavere pris vil den også bli større – som nok blir viktig for mange. Blant annet blir bagasjerommet nå på hele 547 liter.

I tillegg får interiøret en kraftig oppjustering – og et sterkere særpreg.

– Interessen for denne bilen har vært stor allerede – og vi har flere som har signert kontrakt allerede før de har sett bilen, forteller Olsen.

Så får vi se hvilke utslag de nye storselgerne vil ha for Toyota-salget det neste året.

LES OGSÅ: Er dette et smart SUV-kjøp til 250.000 kroner