Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Norge har vi hatt en kjempehøy dieselandel de siste årene. Så mange som rundt 75 prosent av alle bilene som er levert har hatt dette. Selv om trenden nå er synkende, er dieselmotor fortsatt svært populært, ikke minst på litt større biler.

Kan bilen i tillegg leveres med automatgir og 4x4 – ja, så er denne kombinasjonen en "innertier" mange nordmenns ønsker.

Nå kan Subaru også oppfylle disse ønskene. Fra mars vil nemlig den litt høyreiste Subaru Outback kunne leveres med den populære kombinasjonen. Tidligere måtte du velge bensinmotor for å få automatgir på denne modellen.

Les også: Slik blir nye Subaru Forester

Mange endringer på 2013 modellen

– Vi gleder oss til å lansere Subaru Outback med boxerdiesel og CVT-automat i løpet av mars, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

– 2013 modellen av Outback har fått en ansiktsløftning som innebærer nytt navigasjonssystem med stemmestyring, oppdatert dashbord, ny grill, nye støtfangere samt nye felger, forklarer han videre.

Også innvendig er Subaru Outback betydelig oppgradert.

Les vår test av Subaru Outback her:

Subaru forventer å selge rundt 800 Outback inneværende år.

Den siste tiden har bensinandelen vært høyere enn dieselandelen. Trolig mye på grunn av at bensinmodellen lenge har kunnet leveres med automatgir. Det er all grunn til å tro at dieselandelen vil øke nå.

– Ja, mange kunder setter stor pris på det økte dreiemomentet en dieselmotor gir, for eksempel de som skal trekke tung tilhenger, forklarer Thrane.

Kan komme på flere

– Vi denne kombinasjonen komme i andre Subaru modeller også?

– Subaru Outback blir vår første modell som leveres med boxerdiesel og Lineartronic girkasse.

– Vi kan foreløpig ikke si noe om når våre andre modeller vil få kombinasjonen diesel og automat, så det får vi komme tilbake til senere, avslutter Thrane.

Slik skapte Subaru Outback en helt ny trend: