Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Infiniti er Nissans luksusmerke – og en relativt stor suksess, særlig i USA.

Forbildet er helt klart det Toyota har fått til med Lexus. Men Nissan har hatt mindre ressurser – og av den grunn ikke klart å skille Infiniti-modellene like godt fra Nissans egne.

Del med Facebook-vennene dine

Store ambisjoner

Det regnes som en av de viktigste årsakene til at merket aldri har klart å bli en like stor suksess som Lexus.

Det har imidlertid ikke skortet på ambisjonene. Infiniti har flere ganger gått ut med svært optimistiske salgsmål. Blant annet var det et uttalt mål å selge minst 500.000 biler innen 2016. Det skal nok holde svært hardt når 2012-salget endte på rundt 200.000 biler.

LES OGSÅ: Hva er egentlig en SUV?

Nært nedleggelse

Differansen mellom ambisjoner og resultat har tydeligvis også bekymret ledelsen i eierselskapet Renault Nissan. Nå har det nemlig blitt kjent at den mektige toppsjefen Carlos Ghosn på ett tidspunkt var nære ned å legge ned Infiniti.

Han mente at de fint kunne klare seg uten – men overlot den endelige avgjørelsen til Nissans egne ledelse. Der var det tydeligvis noen som ikke hadde mistet troen – og dermed fikk Infiniti leve videre.

LES OGSÅ: Mercedes-Benz ML: Så tøff kan en "vanlig" SUV bli

Bli mer eksklusivt

Ut av denne prosessen har det også kommet en ny satsing. Flere nye modeller er på vei ut – samtidig som ambisjonen nå ikke er vekst for nærmest enhver pris.

Infiniti ønsker å stedet å bli mer eksklusivt og skille seg tydeligere fra Nissan. Samtidig skal modellutvalget dreies, slik at det ikke blir riktig så skreddersydd for det amerikanske markedet.

LES OGSÅ: BMW X5: Kjører over to biler – og stikker av!

Infiniti hang en periode i en tynn tråd - men nå satses det for fullt på merket. Dette er en spesialutgave av SUV-en FX.

LES OGSÅ: Verdens beste SUV