Få biler har like mange tekniske nyvinninger på samvittigheten som Mercedes S-klasse. Modellen som nå ligger til salgs i Norge er helt spesiell - både med tanke på historikk og motorisering.
Få biler har like mange tekniske nyvinninger på samvittigheten som Mercedes S-klasse. Modellen som nå ligger til salgs i Norge er helt spesiell - både med tanke på historikk og motorisering.

Mercedes S-klasse: Brukt luksus – og bankdirektøren har tatt verditapet

Og nå trenger du ikke spesielt velfylt konto for å kjøpe den.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes S-klasse er en typisk direktørbil. Og hvis du var en tilstrekkelig vellykket direktør, så hadde du kanskje råd til en S600L. Det vil si den lange versjonen – med 5,9 liters V12-motor.

Ny var prisen på dette formidable flaket rundt 2 millioner kroner – 54.000 kilometer senere blir den din for 326.000 kroner, ferdig registrert!


LES OGSÅ: – Kan du anbefale en direktørbil til 100.000 kroner?

Kjapp, men ikke sportslig

Til prisen av en VW Passat får du altså 367 hk – som sparker unna 0–100 km/t på 6,3 sekunder. Det er råkjapt – for en bil som har en egenvekt på drøyt 2 tonn og måler 516 cm i lengden.

Men tro ikke at det er en sportsbil likevel. S-klasse er altfor stor og tung til det – og kjøreegenskapene er da også tunet mot komfort. Ekstrem komfort!

God plass, luftfjæring som spiser humper til frokost og lydisolering i særklasse gjør dette til et hyggelig sted å tilbringe både to og ti timer på veien.

S-klasse handler kanskje mest av alt om de som sitter i baksetet. Derfor er også baksetene justerbare i alle mulige retninger, du har også både kjøling og varme. Og, ikke minst, fra baksetet kan du justere det høyre forsetet - slik at det ikke er veien...

Les vår bruktbilguide på Mercedes S-klasse her

Bankdirektør

Akkurat denne bilen har ifølge selger bare hatt en tidligere eier, og det er ingen ringere enn tidligere bankdirektør i Deutsche Bank og Goldman Sachs.

Den lave kilometerstanden skal være behørig dokumentert – og første dekksett er ikke slitt ut en gang. De følger med bilen. Men her vil nok gummien ha mistet mye av sin elastisitet.

Her er en eldre og kanskje enda flottere S-klasse:

Rust, naturligvis

Mercedes rundt årtusenskiftet er langt ifra de mest solide bilene du får tak i. Det var en hel del rustproblemer. Og selv om det kun skal være snakk om småtteri i dørbunnen på denne bilen, er den altså ikke gått helt klar av problemet.

Utover dette skal det imidlertid være lite å bekymre seg over – og NAF-test følger bilen.

LES OGSÅ: Mercedes S-klasse 400 Hybrid: Snill kjempe

Alt er relativt

Forbruket er faktisk ikke så helt ille med tanke på størrelsen på både bil og motor. Den klarer langkjøring på 0,95 l/mil ifølge offisielle tall – mens snittforbruket er på 1,34 l/mil. Ikke ille – relativt sett, naturligvis.

Når det kommer til utstyr, var S-klasse først ute med en del nyheter som i dag er ganske vanlig: Nøkkelfri atkomst, adaptiv cruise control og seter med kjøling, for å nevne noe.

Utover dette er det adaptiv luftfjæring, massasje i setene, soft close-dører og mulighet til å justere høyre forsete fra baksetet i bilen som nå ligger til salgs i Norge.

Klikk her for å se hele annonsen

Mye som kan gå galt

Men mye teknikk i en litt tilårskommen bil betyr også at du må være på vakt.

– Her er det lurt å sjekke at alt det elektriske fungerer, ikke minst i de kompliserte setene. Noe så enkelt som varmen i setet kan fort bli kostbart når vi snakker om de avanserte "multifunksjonssetene" det er i denne bilen, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Vannlekkasje fra takluke og bakrute har forekommet – og det er verdt å ta en sjekk av endeledd og bærekuler i forstillinger, legger Benny til.

At vi snakker om et kostbart prosjekt å holde gående med tanke på service, drivstoffutgifter og deler sier seg vel selv. Så om du ikke er bankdirektør selv, er det sikkert greit å ha noen kroner til overs på kontoren etter at du har kjøpt bilen.

LES OGSÅ: Snart må rikingene bytte bil igjen – ny S-klasse er på vei