Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Første generasjonen med Lexus RX. Er den virkelig så bra som det jeg leser rundt om på nettet? Hadde egentlig tenkt å kjøpe fornuftig SUV som Honda CR-V eller Nissan X-Trail, men det frister jo langt mer med en RX300.

Slik jeg forstår det er den omtrent så godt som feilfri og da blir det vel heller ikke dyrere å eie enn de to andre jeg nevner her? Fint hvis du har mulighet til å svare meg på dette. Hilsen Roar.

Benny svarer:

Hei Roar. Dette er en bil vi har anbefalt flere ganger her på broom – rett og slett fordi kvaliteten er høy og du får mye bil for pengene dine. Første generasjon RX er også en komfortabel og velkjørende bil, i alle fall hvis du har sans for myk fjæring og litt "amerikanske" kjøreegenskaper. Den er også svært velutstyrt, på sin tid var dette en bil med høy luksusfaktor.

Høy kvalitet betyr imidlertid ikke at den er feilfri, det er det dessverre ingen biler som er. Dessuten må du huske at disse bilene nå gjerne er 10-11-12 år gamle. Da nærmer de seg gjerne også 200.000 kilometer på telleverket, mange har kjørt betydelig lenger. Og selv om byggkvaliteten er høy, betyr det at du må påregne å skifte i alle fall slitedeler. Det koster det også.

Hvis du vurderer kjøp, er det viktig å sjekke at bilen har hatt jevnlige servicer. Sjekk også at slitedeler er skiftet. Hvis forrige eier har slurvet med disse tingene, kan det fort bli dyrt.

LES OGSÅ: Hvor langt kan egentlig Volvo-klassikeren gå?

Prisene varierer

Jeg vil også anbefale en test, enten hos NAF eller på et verksted før kjøp. Først da får du et skikkelig bilde av hvordan tilstanden på bilen er. Når de begynner å bli såpass gamle som dette, kan det variere mye.

Denne generasjonen RX har nok blitt en litt "glemt" bil på bruktmarkedet. Jeg har sett tilsynelatende veldig kurante biler ligge ute på markedet lenge – uten å bli solgt.

Prisene varierer også overraskende mye. Derfor gjelder det å sette seg litt inn i markedet, hva som finnes og hva bilene går for. Da blir det lettere å vite hva som er "riktig" pris – slik at du kan slå til kjapt når det eventuelt kommer et pent eksemplar ut.

Den rimeligste bilen som ligger ute nå, har prisforlangende på 127.903 kroner. Det er en 2003-modell som har gått langt. Dyrest av denne generasjonen er en 2002-modell som har rullet 166.700 kilometer, her er prisen 245.000 kroner.

Husk også at denne bilen er utstyrt med en stor bensinmotor, en 3-liter på 201 hestekrefter. Den gir fint overskudd og kler bilen. Men det er ikke til å komme fra at det koster en god del mer å kjøre denne – enn en av konkurrentene med mindre bensinmotor eller dieselmotor.

Generelt vil jeg si at Lexus-eiere tar godt vare på bilene sine. Men det er naturligvis unntak her også.

Lykke til med bilvalget!

LES OGSÅ: Nå har Lexus-SUVen blitt billig

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dette er SUV-ene med flest feil og problemer

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: