Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Mercedes-GL-forfra
Mercedes-GL-forfra

Test Mercedes GL 350: Herlig bil - helt til du ser på prislappen

Vi har testet luksus-SUV-en de fleste bare kan drømme om.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Blank svart lakk, massive dimensjoner, en tre-tagget stjerne i fronten kraftig motor under et langt panser og en prislapp med hele syv siffer.

Vi snakker Mercedes. Stor sådan. Det har aldri vært feil. Det er det fortsatt ikke. De som sier at størrelsen ikke har noe å si, ljuger ...

Dette er helt nye Mercedes GL 350 – en av de største og mest sofistikerte SUV-ene på markedet og en uoppnåelig drømmebil for mange familier.

Den er med det på mange måter back to basic i alle fall for oss som forbinder Mercedes med disponenter, statsråder, sirkusdirektører og – jeg hadde nær sagt – diktatorer.

Hovedsatsingsområdet er USA hvor det hvert år selges rundt 25.000 GL-er og den er med det mestselgende i sitt segment "over there" i skarp konkurranse med biler som Cadillac Escalade, Audi Q7, Lincoln Navigator, og Infiniti QX56.

Les førsteinntrykket fra prøvekjøringen her:

Det forteller oss ikke bare hvem konkurrentene er, men like mye om hvordan Mercedes tenker når de utvikler bilen. Med dette i bakhodet er det kanskje ikke ulogisk at bilen faktisk har rattgir.

Her i Norge har den ikke mange konkurrenter, hvilket gjør at den nærmest er alene i dette segmentet. Vi nordmenn har god råd og det går derfor – prisen tatt i betraktning – en god del slike biler også her hjemme. Mange av disse er dog varebiler med grønne skilter.

Bilen vi kjører er personbil med «riktig» skiltfarge og syv sitteplasser. Startprisen er på drøyt 1,1 million kroner, mens testbilen med det som nå betegnes som "nødvendig utstyr" i dette segmentet, koster 1.485.000 kroner. Vi snakker hele tiden om modellen med minste motor ...

Kjøreglede: 6/6

Mercedes-GL-forseter (Foto: Benny Christensen)

Også bak rattet får man litt amerikansk feeling. Støynivå – eller rettere sagt totalt mangel på sådan – plass, komfort motorkraft og luksus er noe av det som bidrar til dette.

En så stor, tung og høy bil blir ikke noen sportsbil, uansett hva du gjør med den. Så det at oppsett og styrerespons heller mer mot det komfortable enn sporty, er både greit og riktig.

Selv om det er minste motor – en 3-liter diesel på 258 hk - går bilen bra, automatkasse girer som alltid i Mercedes perfekt, lyden på det påkostede stereoanlegget fra Harman/Kardon er nydelig, finish og materialkvalitet likeså.

Man sitter høyt og godt og når du etter kort tid venner deg til bilens fysiske størrelse, er det ikke til å komme i fra at man føler deg som en lite småkonge bak rattet i en slik bil. Dette er et sted det er godt å være. Lenge.

Som en moderne utgave av Orientekspressen, beregnet for landeveien.

Mercedes-Benz ML: Så tøff kan en "vanlig" SUV bli

Plass/interiør: 5/6

Mercedes-GL-dashbord-kveld (Foto: Benny Christensen)

Det sier seg selv at en bil med disse fysiske målene er romslig innvendig og den skuffer absolutt ikke.

Gode, tykke seter, tykke paneler og tykke tepper til tross – dette er en en fullverdig sjuseter. Selv om bakre seterad ikke byr på like mye plass som setene foran. Bagasjeplassen er som på de fleste andre syvsetere også noe begrenset med alle setene i bruk. Dette er jo ikke noen minibuss.

Mercedes-GL-baksete01 (Foto: Benny Christensen)
Mercedes-GL-bakseter (Foto: Benny Christensen)

Materialkvalitet og finish er god nok til å tilfredsstille selv de mest kresne. Designet innvendig er dog en liten smule konservativt. Noen mener at det er positivt, andre synes det er litt negativt.

Motor: 5/6

3-liter diesel V6 på 258 hk og 620 Nm allerede ved 1600 O/min. Det sender den store og nesten 2,5 tonn tunge bilen fra 0–100 km/t på 7,9 sekunder. Det er kjapt! Toppfarten er på 220 km/t.

Forbruket står det også i aller høyeste grad respekt av. Mercedes oppgir dette til 0,74 l/mil ved blandet kjøring, selv om vi har en liten mistanke om at det i "real life" fort kan bli en smule høyere ...

Både 7-tinns G-Tronic girkassa og motoren – som altså er den minste – passer bilen veldig fint. Slik vi ser det er det liten grunn til å bruke hundre tusenvis av kroner på mer krefter her. Dette holder rikelig for de fleste av oss.

Design: 4/6

Mercedes-GL-side (Foto: Benny Christensen)

Direkte vakker er vel kanskje ikke riktig beskrivelse av GL. Bilen er både stor, voldsom og slett ikke uten praktisk utforming – så de smekre og vakre linjene uteblir.

Allikevel utstråler den både karakter, karisma og ikke minst en god dose autoritet. Du kødder liksom ikke med en GL om du kommer kjørende i en smårusten Ford Fiesta.

De praktiske hensynene til tross – testbilen er utstyrt med AMG-Sportspakke, hvilket gir bilen et litt sporty snev allikevel – til den nette sum av drøye 47.000 kroner.

Det inkluderer blant annet LED-belyste aluminiums stigtrinn, 21-tommers hjul (mot originalt "små" 18-tommere) større bremser og andre fangertrekk.

Bilen framstår som både barsk og tøff, samtidig som den utstråler verdighet og selvtillit – hvilket også i en viss grad påvirker den som sitter bak rattet.

Denne Mercedesen er verdens vakreste bil:

Økonomi: 3/4

Økonomien er noe du absolutt bør har styr på når du skal kjøpe en slik bil. Som nevnt er startprisen på godt over 1,1 million, mens for en godt utstyrt bil er du fort oppe i 1,5 million. Skal du ha en GL63 AMG med 588 hestekrefter kan du glatt legge på ytterligere en million til ... Minst.

Selv om verditapet i prosent kanskje ikke ser så ille ut, så snakker vi fort noen hundre tusen i avskrivning her hvert år ...

Mercedes leveres med fem års garanti så utgiftene er forutsigbare de første årene. Ha du først råd til en slik bil, er det neppe verken de årlige serviceregningene eller drivstoffutgiftene som knekker deg.

At noen synes du er en vulgær tulling som kjører rundt i en slik miljøfiendtlig stor SUV må du antakelig lære deg å leve med. Men fakta er at denne slipper ut mindre CO2 enn en tre-fire år gammel Toyota eller Volvo. Utslippet er på imponerende lave 192 g/km. Verden har gått framover ...

Konklusjon: 5/6

Mercedes-GL-bakrfra02 (Foto: Benny Christensen)

Dette er en fantastisk flott bil med plass, komfort, krefter og luksus i overflod, samtidig som den på grunn av sitt konservative design er noe nedtonet i forhold til enkelte andre biler i dette segmentet – men absolutt ikke så mye at det går ut over verken stilkarakteren eller autoriteten.

Med denne bilen fastslår du at du er noe, men uten å være vulgær eller påtrengende. Mercedes har klart denne hårfine og vanskelige balansegangen med sin nye GL. Dette er tradisjonsrik, tysk premium på det beste.

Nå vil Jaguar lage SUV også:

Hvilken bør du velge?

En Mercedes GL350 CDI 4 Matic virker som det mest fornuftige alternativet her, selvfølgelig med litt utstyr om bord.

Den omtalte AMG-pakken er et klar pluss for utseendet, den dagen du skal selge den igjen. Det samme er Comand Online Navigasjonssystem og Kjørerassistentpakke og et litt skikkelig stereoanlegg.

Har du planer om å bruke bilen utenfor allfarvei, må du også ha On & Offroadpakke. Det er i det hele tatt en ganske omfattende liste man ta seg bryet med å gå gjennom. Både for å dekke personlige behov, for å få en "personlig" bil og ikke minst med tanke på gjensalg.

Prisen havner fort på ca. 1,5 millioner – mer om du føler trang til større motor selvfølgelig.

Mercedes-GL-forfra-grasje (Foto: Benny Christensen)

Infiniti FX35: Du kan gjøre et kupp på ukjent luksus-SUV

Bilen for deg hvis: Du sikter mot stjernene ...

Ikke bilen for deg hvis: Du sliter med avdragene på studielånet.

Prøv også:

Range Rover: Har kommet i en helt ny utgave og er en enda større tradisjonsbærer i dette segmentet enn GL-en

Audi Q7: På mange måter den nærmeste konkurrenten, men er i frakjørt på alder ...

Porsche Cayenne: Dette er ofte alternativet som velges om det sporty og det å bli lagt merke til betyr mer enn plassen.

Bil: Mercedes-Benz Modell: GL 350 BlueTEC Motor: 3-liter V6 diesel Effekt: 258 hk / 620 Nm 0–100 km/t: 7,9 sek. Toppfart: 220 km/t. Forbruk: 0,74 l/mil Pris fra: 1 131 900,- Pris testbil: 1 485 000,-

LES OGSÅ: Hvilken SUV skal jeg velge – Mercedes eller BMW?