Stadig dukker det opp nyvinninger, mange ganger svært enkle sådanne, som gjør livet litt enklere for oss bileiere. Her er noen av våre favoritter   hvilke er dine?
Stadig dukker det opp nyvinninger, mange ganger svært enkle sådanne, som gjør livet litt enklere for oss bileiere. Her er noen av våre favoritter hvilke er dine?

Topp 5: Smarte oppfinnelser til bilen

Noen ganger er det ikke mye som skal til – se bare her!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke til å komme fra at de største og mest grunnleggende teknologiske oppfinnelsene for bilismen nok allerede er gjort. For svært lenge siden.

Men man behøver ikke finne opp hjulet hver gang, og også i løpet av vårt eget bil-liv har det dukket opp smarte ideer som har gjort hverdagen adskillig enklere.

Her er våre egne favoritter – har vi glemt noen? La oss høre i kommentarfeltet!

Nummer 5: Paraply-rommet i døren

Skodas drenerte paraply-rom i døren var en av gimmickene da storbilen Superb gjorde comeback i 2001. Og den er ikke så dum, heller.
Skodas drenerte paraply-rom i døren var en av gimmickene da storbilen Superb gjorde comeback i 2001. Og den er ikke så dum, heller.

Undertegnede fnøs litt overbærende av ideen da jeg testet den første Skoda Superben i moderne tid for avisen jeg jobbet for den gang: Egen paraply i et eget skjult rom i døren, med drenering slik at den kunne skyves på plass dryppende våt mens man kastet seg inn i bilen i regnet?!? Hva skal man egentlig med det...

Selvsagt ble det grisevær i løpet av den helgen jeg hadde bilen. Og selvsagt hadde jeg med min egen paraply, som like selvsagt skvettet bøtter av vann – i hvertfall føltes det slik – i fanget på meg og over midtkonsollen da jeg trakk den inn i bilen etter meg. Senere den dagen brukte jeg bilens original-paraply i stedet, og har siden vært overbevist.

Del med Facebook-vennene dine!

Kanskje man til og med blir flinkere til ikke å miste paraplyen når den er skreddersydd til rommet i bilen...

Les også: Damenes egen Dodge hadde både paraply og regnhatt

Nummer 4: Det siste visker-sveipet

Saab var gode på å produsere biler for godt vær, og biler med god utsikt. Men også vindusviskerens lille ekstranummer etter hver spyling sørget for at utsikten ble bedre enn hos mange andre biler.
Saab var gode på å produsere biler for godt vær, og biler med god utsikt. Men også vindusviskerens lille ekstranummer etter hver spyling sørget for at utsikten ble bedre enn hos mange andre biler.

Å se godt er essensielt når man kjører, og de fleste av oss bruker store mengder spylervæske når det er søleføre – det vil si høst, vinter og vår. Og jo mer man spyler, jo mer vann blir det som skal ledes vekk fra ruten. Det byr på utfordringer.

Viskerautomatikken etter spyling pleier alltid å gi seg litt for tidlig – det kan se rent og fint ut etter nest siste sveip, men så løsner det selvsagt noen dråper og litt skum som legger seg midt i synsfeltet idet viskeren anser seg ferdig med oppgaven og stopper. Saab har løst det genialt med å la viskeren gjøre et lite ekstranummer etter noen sekunder – når ting liksom har roet seg.

Flere andre har sikkert hermet denne Saab-ideen, uten at vi kommer på noen i farten. Men det burde strengt tatt alle gjort – det er vel ikke mer enn litt programmering som skal til.

Les også: Nå gjør spylerdyser på selve viskerarmene comeback

Nummer 3: Lyset inn mot det ukjente

Fra 1962 fikk Cadillac, og senere flere luksusbiler, et felt med hvite lys bak markeringslyset på siden. Når hovedlysene var på og blinklyset ble aktivert lyste cornering lights´ene opp mot den siden man skulle svinge, for å gi føreren en forsmak på hva som ventet rundt hjørnet. Her en 1971 Cadillac DeVille.
Fra 1962 fikk Cadillac, og senere flere luksusbiler, et felt med hvite lys bak markeringslyset på siden. Når hovedlysene var på og blinklyset ble aktivert lyste cornering lights´ene opp mot den siden man skulle svinge, for å gi føreren en forsmak på hva som ventet rundt hjørnet. Her en 1971 Cadillac DeVille.

Billys hører til det som har blitt utviklet mest de senere årene. Plutselig er det igjen blitt normalt at lysene beveger seg i samme retning som hjulene, noe som faktisk var en eksklusiv detalj på en del luksusbiler helt tilbake på 1920-tallet. Men en annen fiffig lys-detalj har ikke spredd seg like mye – merkelig nok.

Vi snakker om ”cornering lights”, et påfunn lansert på luksusbiler i USA på 1960-tallet, som lever videre på de samme merkene den dag i dag: Et hvitt lys montert i skjermen lyser rett ut mot siden når blinklyset settes på, slik at føreren ser hva som venter før han eller hun svinger inn i ukjente oppkjørsler – en idé som fungerer akkurat så glimrende som den høres ut.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Tors Lincoln har cornering lights - og det meste annet

Nummer 2: Speilet som sjekker fortauskanten

Lukeparkering kan være trangt nok om man ikke også skal bekymre seg for hvordan det går med kostbare felgkanter og dekksider. De fleste biler i dag bør være
Lukeparkering kan være trangt nok om man ikke også skal bekymre seg for hvordan det går med kostbare felgkanter og dekksider. De fleste biler i dag bør være

En annen ”greie” som burde være enkel å legge inn i alle dataprogrammene som styrer en bil, er et intelligent høyrespeil som tar høyde for at fortauskanter er skarpe, og felger dyre. Altså et speil som vinkles klart nedover når du setter bilen i revers, slik at du ser hvor hjulene befinner seg i forhold til kantstenene når du skal rygge inn for å lukeparkere.

Hvem som var først er alltid et farlig spørsmål, men første gang vi husker det ble omtalt som en nyhet var på en BMW 7-serie for svært lang tid siden. Selv har vi hatt det på en Mercedes og en Cadillac, og det burde som sagt vært standard på alle biler – noe vi også tror det er i ferd med å bli.

Se video: Her setter han verdensrekord - i lukeparkering!

Nummer 1: Bakdøren for de små behov

Etterhvert har mange stasjonsvogner fått bakdører der bare glasset kan vippes opp for å legge inn småting i bilen. Men ikke alle - av en eller annen merkelig grunn. (Foto: BMW)
Etterhvert har mange stasjonsvogner fått bakdører der bare glasset kan vippes opp for å legge inn småting i bilen. Men ikke alle - av en eller annen merkelig grunn. (Foto: BMW)

I et land der stasjonsvogner er den foretrukne karosserivarianten er vår personlige favoritt av de små, smarte detaljene ekstra viktig. For hvem har ikke vegret seg for å slippe ut varmen ved å løfte opp en stor, tung og skitten bakdør for å legge inn små bagasje-artikler når været er på sitt verste.

I andre deler av verden har man todelte bakdører eller bakdører med elektrisk senkbare ruter. Hos oss er imidlertid de fleste dørene hele. Men noen har tenkt litt, og modifisert disse på en glimrende måte:

Ford Taurus stasjonsvogn kom med en hel bakdør der vinduet kunne vippes opp uavhengig av resten av døren i 1985, og ble umiddelbart en suksess. I Europa har først og fremst BMW tatt opp ideen og gjort den til litt av et varemerke på sine stasjonsvogner i årene etterpå. Og man kan lure på hvorfor så mange andre drøyer med å komme etter.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: GMs elektriske "clamshell"-bakdør var råest i klassen