Sleeper er betegnelsen på biler som ser ganske 'trøtte' ut   men som faktisk går som et piska skinn. Og dette er en spenstig variant av arten. Her er det nemlig en V12 er mellom forskjermene!
Sleeper er betegnelsen på biler som ser ganske "trøtte" ut men som faktisk går som et piska skinn. Og dette er en spenstig variant av arten. Her er det nemlig en V12 er mellom forskjermene!

Dette er egentlig en ganske trøtt BMW

Men ikke la deg lure – under skallet skjuler det seg et råskinn!

BMW 3-serie Compact er ikke akkurat den første modellen bilentusiaster trekker fram om de skal liste opp vakre biler. Utover et klumpete og litt merkelig design, var den heller ikke utstyrt med veldig spennende motorisering. Den råeste, 323 Ti, hadde en rekkesekser på 2,5 liter og 170 hk.

Men de aller, aller fleste putrer rundt med 1,6 eller 1,8-liters motorer.

Det gjorde kanskje bilen vi omtaler her også – inntil den plutselig fikk superkrefter under panseret, i form av en vaskeekte V12-er.

LES OGSÅ: BMW 2-serie: Snart blir den en realitet

Prisen er relativ

Det høres jo heller vilt ut. Det å kjøpe en bil som er så ekstremt ombygd er mildt sagt ikke å anbefale – men akkurat denne er likevel litt annerledes. Ikke bare er den godkjent i vognkortet med ny motor og nytt understell – jobben er sågar gjort av BMW-spesialistene SS Performance.

Gjengen i Skien vet hva de driver med – så her kan det faktisk være snakk om en bil som kan brukes. Ombyggingen skjedde tidlig på 2000-tallet, opplyses det i annonsen.

Prisen for galskapen er 267.470 kroner, pluss omregistrering. Det er veldig mye for en gammel 3-serie Compact – men lite for en "strøken" bil med så mye krefter ...

LES OGSÅ: BMW 850: Er dette en potensiell tapsbombe

380 hk

Under panseret i bilen, som står oppført med en kjørelengde på bare 100.000 kilometer, finner vi altså en motor hentet fra BMWs superbil på 90-tallet, 850 CSI.

5,6-literen yter 380 hestekrefter.

I den store og mye tyngre 850-en sørget den for 0–100 km/t på 6 sekunder. Hva den vesle Compact-modellen kan klare vites ikke. Men det er ingen tvil om at det går styggfort unna!

LES OGSÅ: Med denne bilen fikk Niklas tidenes 17. mai

Mye utstyr

Som sedvanlig med slike ombygginger stammer delene fra litt ulike modeller. For eksempel er bakstillingen fra en Z4 M og interiøret fra en M3.

Når det gjelde utstyr er det lite å savne, ut ifra hva som var mulig å få på disse modellene. Det vil si at du får blant annet de tidligere nevnte sportssetene i skinn fra BMW M3, takluke, sportsratt, oppvarmede seter, stor klima, stor kjørecomputer og stor stereo.

LES OGSÅ: BMW 3-serie Coupe: Sprek bil til 80.000 kroner

Kostbart

Noen vanlig bruksbil kan det ikke påstås å være. Til det blir kostnadene ganske så omfattende. Forsikring, service og ikke minst drivstoff-forbruk kan bli ganske så utrivelig.

Hvis noe ryker er det nok ikke hvem som helst som kan fikse på det heller – og deletilgangen er ikke like god som før ombyggingen.

00 BMW Compact interiør
00 BMW Compact interiør

Klikk her for å se hele annonsen

Kan overraske

Spesielt egnet for vinterføre kan den heller ikke påstås å være. Bakhjulstrekk og 380 hestekrefter setter en effektiv stopper for det. Så er heller ikke vinterdekk nevnt noe sted i annonsen.

Er du ute etter en "lekebil" til trackdays eller fine sommerdager kan den imidlertid være særdeles godt egnet. Det er i alle fall en tilsynelatende kjedelig og anonym bil som kan overraske mange i et lyskryss ...

Her er bilen som erstattet Compact – og er en langt større suksess