Triksing med kilometerstanden er ikke noe nytt problem, og skjer med hver tredje bruktbil i Tyskland, hevder NAF. Nå ønsker de et felles register i hele Europa for å bekjempe problemet   en løsning som allerede er i bruk i Belgia. (Foto: Mike Musielski/SCANPIX)
Triksing med kilometerstanden er ikke noe nytt problem, og skjer med hver tredje bruktbil i Tyskland, hevder NAF. Nå ønsker de et felles register i hele Europa for å bekjempe problemet en løsning som allerede er i bruk i Belgia. (Foto: Mike Musielski/SCANPIX)

NAF: – Hver tredje bruktbil i Tyskland tilbakestilt

Økende problem i hele Europa – men det finnes en løsning.

Kjøp og salg av bruktbil fører stadig til problemer. Av fjorårets 27.000 henvendelser til NAFs advokater var rundt halvparten relatert til slike saker, opplyser bilforbruker-organisasjonen i en pressemelding.

I økonomisk tøffe tider er det mange som fristes til å ty til uærlige midler for å få mest mulig for bruktbilen sin. Og det har ikke blitt vanskeligere å få til med dagens teknologi, snarere tvert imot: Det gjøres på noen få sekunder.

Les også: – Hvordan finner jeg ut om det er trikset med bilen min?

Over hele Europa

Kilometerjuks er ikke noe særnorsk fenomen, men det går igjen over hele Europa.

– Fra et europeisk perspektiv er det kanskje ett av de største forbrukerjuridiske problemene. Basert på tall fra tysk politi, svindles det for ca. 6 til 7 milliarder euro hvert år bare i Tyskland, sier André Fimreite, advokat og seniorrådgiver i NAF.

Det er lett å la seg blende av blanke bruktbiler på rekke og rad, ikke minst i Tyskland. Men NAFs tall viser at en tredjedel av bruktbilene der har fått kilometerstanden tilbakestilt - og problemet er det samme i hele Europa. (Foto: Tore Meek/SCANPIX)
Det er lett å la seg blende av blanke bruktbiler på rekke og rad, ikke minst i Tyskland. Men NAFs tall viser at en tredjedel av bruktbilene der har fått kilometerstanden tilbakestilt - og problemet er det samme i hele Europa. (Foto: Tore Meek/SCANPIX)

Virkeligheten bak disse enorme summene er at så mye som hver tredje bruktbil i Tyskland har blitt tuklet med. Og det er ingen grunn til å tro at det er noe annerledes i Norge, hevder NAF.

Ønsker belgisk system

"NAF jobber via vårt medlemskap i den internasjonale bilorganisasjonen FIA, med å få enten en teknologisk løsning eller et felles europeisk register hvor kilometerstanden skal registreres for å få bukt med problemet. NAF kjemper også for at det norske motorvognregisteret skal implementere kilometerstand som en standardopplysning i sine systemer, hvor det skal registreres kilometerstand ved hver EU-kontroll og omregistrering", heter det i pressemeldingen.

Les også: "Helt vanlig å skru tilbake litt", mente bilselgeren

Del med Facebook-vennene dine!

Selv om problemet er utbredt, og det har vært kjent i svært lang tid, har det langt på vei vært akseptert som et problem uten løsning. Men slik er det faktisk ikke – midler til å bekjempe dette finnes, og er faktisk i bruk allerede, opplyser NAF-advokaten:

– I Belgia er det lovpålagt å innrapportere kilometerstanden for alle som har befatning med en bil i næringsvirksomhet. Om bilen punkterer og trenger assistanse, så blir kilometerstanden registrert. Dette gjør det vanskelig for de som ønsker å tukle med kilometerstanden, sier Fimreite.

Dokumentasjon – eller let videre...

I mellomtiden anbefaler NAF at man virkelig gjør leksen sin når man går igjennom det som finnes av dokumentasjon i hanskerommet.

Det vil i klartekst si at man sjekker tidspunkter og kilometerstand for de servicene som er skrevet inn i serviceheftet svært nøye. Man bør be selger om å dokumentere servicene på annen måte dersom opplysninger om kilometerstand mangler i serviceheftet. Dersom selgeren har problemer med det, bør man rett og slett se seg om etter en annen bil i stedet, er deres råd.

Tror du det belgiske systemet kan få bukt med problemet? Si din mening i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Så lett er det å jukse med kilometerstanden