De har blokkert Ford-fabrikk i snart 100 dager

Her skulle en av Norges mest solgte biler blitt produsert.

Det ser nesten ut som scener fra en krigssone, men det er det ikke. Dette er Fords fabrikk i belgiske Genk, en fabrikk som er bestemt nedlagt. (Foto: Scanpix)
Det ser nesten ut som scener fra en krigssone, men det er det ikke. Dette er Fords fabrikk i belgiske Genk, en fabrikk som er bestemt nedlagt. (Foto: Scanpix)

24. oktober i fjor ble det kjent at Ford vil legge ned sin fabrikk i Genk, Belgia.

Her produseres modellene Mondeo, S-Max og Galaxy.

Synkende salgstall og krisen i europeisk bilindustri gjør at fabrikken langt fra har klart å utnytte kapasiteten de siste årene - dermed har den gått med store tap.

Del med Facebook-vennene dine

Heftige protester

Ford vil derfor flytte produksjonen av disse bilene til sin fabrikk i spanske Valencia. Og i Genk vil flere tusen arbeidere miste jobbene sine.

De har – kanskje ikke overraskende – protestert heftig mot dette.

Det har vært en rekke aksjoner ved fabrikken og ikke en eneste bil har rullet ut av samlebåndene siden nyheten om nedleggelsen kom.

Det vil si at det har vært helt stillstand ved fabrikken i snart tre måneder.

LES OGSÅ: Bestselgerene blir flyttet til Spania

Lønnsøkninger

For ledelsen i Ford er det naturligvis en uholdbar situasjon. I forrige uke klarte de å komme til enighet med fagforeningene slik at produksjonen skulle komme i gang igjen.

Men dette ble stoppet da arbeidere klarte å blokkere leveransene av deler til fabrikken.

I overenskomsten med fagforeningene lå det en avtale om lønnsøkninger for å få arbeiderne til å gå tilbake på jobb. Målet var å få produksjonen opp i tusen biler per dag.

LES OGSÅ: De la ned bilproduksjonen sin i Europa

Ti milliarder i minus

Nå virker situasjonen temmelig fastlåst og det skal være store stridigheter mellom fraksjoner av arbeiderne og fagforeningslederne. For Fords del er det viktig å ha med fagforeningene på laget og få gjennomført nedleggingen av fabrikken på en for dem best mulig måte.

Ford ligger an til å tape nærmere ti milliarder på sin europeiske virksomhet i både 2012 og 2013.

Foruten fabrikken i Belgia, vil de også legge ned to produksjonsanlegg i England.

LES OGSÅ: De kjøpte bilfabrikk for én euro!

Tungt å selge

Flyttingen av bilmodeller fra Belgia til Spania gir store konsekvenser for modellutvalget til Ford i årene som kommer. En helt ny Mondeo ble vist i produksjonsklar utgave i fjor. Opprinnelig var planen at den skulle gå i produksjon første halvdel av 2013. Nå er dette i stedet forskjøvet til andre halvdel av 2014

For Ford-salget er det svært dårlige nyheter. Det er tungt å selge en bilmodell når man allerede har vist oppfølgeren.

Dessuten risikerer nye Mondeo å bli oppfattet som gammel allerede fra starten av, ettersom bilder og informasjon på bilen har vært ute så lenge.

Enda mer forsinket

Det er for øvrig helt uvisst når flerbruksbilene S-Max og Galaxy blir erstattet. Også de blir altså med på flyttelasset fra Genk til Valencia.

Etter sju år på markedet, hadde det også vært naturlig at de ble erstattet nå, men sannsynligvis kommer de enda senere enn nye Mondeo.

LES OGSÅ: Ford S-Max, helt uklart når den blir erstattet

Det har vært en rekke aksjoner etter at det ble kjent at Ford vil legge ned fabrikken sin i Genk. Arbeiderne har protsestert heftig - og klart å stanse all produksjon ved fabrikken. (Foto: Scanpix)
Det har vært en rekke aksjoner etter at det ble kjent at Ford vil legge ned fabrikken sin i Genk. Arbeiderne har protsestert heftig - og klart å stanse all produksjon ved fabrikken. (Foto: Scanpix)

Apropos opptøyer: Se hva som skjedde på denne bilfabrikken