Dette er bilen du ikke får kjøpt andre steder enn i Norge, nemlig Toyota Hilux Cargo. 
 (Foto: Toyota Norge)
Dette er bilen du ikke får kjøpt andre steder enn i Norge, nemlig Toyota Hilux Cargo. (Foto: Toyota Norge)

Toyota Hilux Cargo: Denne bilen får vi bare kjøpe i Norge

Her snakker vi skikkelig skreddersøm.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Blant mange varebilkjøpere er det bortimot landesorg. Den mangeårige bestselgeren på varebilmarkedet forsvant ut i fjor. Vi snakker selvfølgelig om den folkekjære kassebilen Toyota Hiace.

Knapt noen bilmodell har fraktet mer gods (og kanskje gull?) langs kronglete norske landevier de siste årtiene enn nettopp den.

Modellen blir riktignok erstattet med Peugeot/Citroën-kloningen ProAce. Litt mer konkret går det ut på at franskmennene leverer lette varebiler til Toyota for salg i Europa under varemerket Toyota.

Les mer om nye Toyota ProAce her:

"Ekte Toyota"

De siste årene var salget av Hiace med firehjulstrekk dominerende. Den nye ProAce leveres ikke med det – i alle fall ikke til å begynne med.

Det er en av grunnene til at Toyota Norge nå lanserer sin Hilux Cargo – en bil som skal være et alternativ de som vil ha en "ekte Toyota" med alt hva det innebærer - og ikke minst en arbeidsbil med firehjulstrekk.

Hilux Cargo er utviklet i samarbeid med Loyds Industri i Fredrikstad, og bygger som navnet sladrer om i utgangspunktet på den nesten legendariske pickupen Hilux i X-cab utgave. Dette er altså en sær-norsk utgave som ikke selges andre steder.

Skreddersøm

Dobbelt uttrekkbart vareromsgulv med plass til europall og som tåler en vekt på 500 kg. (Foto: Toyota Norge)

Les vår test av Toyota Hilux her:

Bilen får et spesialtilpasset og vanntett påbygg som gjør at varerommet blir lukket. Den har stor baklukeåpning i tillegg til åpninger i hver sidevegg.

Den får også dobbelt uttrekkbart gulv – som tåler 500 kilo vekt og har plass til en europall, samt skuffer for lagring av verktøy etc. Innvendig lys i varerommet er på plass, samt fleksible og smarte løsninger i forhold til oppheng og reoler som kan skreddersys etter kundens behov og ønsker.

Pris

Prisenr på den nye Toyota Hilux Cargo varebil vil starte på cirka. 345 800 kroner, inkludert moms. Bestiller du bil nå, så får du den i midten av februar.

Skreddersøm i form av reoler og oppheng kan leveres etter kundens ønsker og behov. (Foto: Toyota Norge)

-Toyota Norge regner med å selge rundt 300 slike biler i år, forteller markedssjef i Toyota Steinar Øyen.

Han legger også til at om du allerede har en Hilux, men ønsker påbygget, så kan dette selvfølgelig ettermonteres på eldre biler. Prisene for dette ligger på rundt 50. 000 kroner.

Toyota Hilux: Kongen på haugen – igjen