Baklysene har en helt klar funksjon å fylle. Men det behøver ikke bety at de ikke også kan være flotte, og bidra til bilens totale design. Ikke alle tar hensyn til det, men her er noen hederlige unntak.
Baklysene har en helt klar funksjon å fylle. Men det behøver ikke bety at de ikke også kan være flotte, og bidra til bilens totale design. Ikke alle tar hensyn til det, men her er noen hederlige unntak.

Kule baklys: Snakk om strålende design!

Her er noen av bilhistoriens lyspunkter.

At en detalj er til nytte forhindrer ikke at den samtidig kan være til pynt. Det er bilhistorien full av eksempler på – i hvertfall om vi går noen år tilbake i tid.

I dag gjør ny lysteknologi det stadig enklere å utforme de nødvendige lysene på en dramatisk og uventet måte. Før i tiden hadde man ikke den muligheten, men måtte forholde seg til glødelamper og reflektorer. Og likevel klarte man å lage mye spektakulært.

Her er noen av våre favoritter. Se om du er enig – og kom gjerne med egne forslag i kommentarfeltet!

Del med Facebook-vennene dine!

1948 – 1956 Cadillac

Cadillac ga opphav til halefinne-moten i 1948, og det samme grunndesignet levde videre helt til 1956. Her en 1956 Cadillac Series 62 Convertible.
Cadillac ga opphav til halefinne-moten i 1948, og det samme grunndesignet levde videre helt til 1956. Her en 1956 Cadillac Series 62 Convertible.

Når man tenker design og 50-talls Cadillac dukker selvsagt 1959-modellen først opp i minnet, og de to røde ”rakettflamme-lysene” i hver halefinne er selvsagt ikoner. Likevel velger vi annerledes – nemlig baklysene som toppet historiens første halefinner, og som litt justert hang med frem til og med 1956 på Cadillacs vanlige modeller.

Disse lysene er virkelig en integrert del av hele halefinnens design, og de er både myke og elegante. Og selvsagt er det ekstra tøft at tanklokket er skjult under venstre baklykt, som må vippes opp for at man skal komme til med fyllepistolen.

Les også: Her er de villeste halefinnene i bilhistorien

1998 – 2001 Maserati GT

Maseratis kortlivede boomerang-baklys var lekre, og ett av de første eksemplene på hva man kunne få til med den nye LED-teknologien. (Foto: Hellix00000/ Wikipedia Commons)
Maseratis kortlivede boomerang-baklys var lekre, og ett av de første eksemplene på hva man kunne få til med den nye LED-teknologien. (Foto: Hellix00000/ Wikipedia Commons)

Ok, vi innrømmer det med én gang: Denne bilen er så ny at den har LED-baklys, og ifølge enkelte kilder var det nettopp det som gjorde det berømte boomerang-designet mulig.

Maserati har aldri vært like ekstreme på design som mange andre av de italienske merkene, og akkurat denne bilen klamret seg nesten til baklysene sine for å unngå å falle over i ”kjedelig-kategorien”. At man byttet dem ut – atpå til med noen ekstremt traust utseende baklamper – da etterfølgeren Maserati Coupé dukket opp, har vi aldri skjønt.

Les også: Maserati Gran Cabrio gjør 301 km/t - med tysk hjelp

1979 – 1981 Pontiac Firebird

Den tøffeste bilen du kunne kjøre bak på slutten av 1970-tallet var Pontiac Firebird, her i Formula-versjon fra 1979. De
Den tøffeste bilen du kunne kjøre bak på slutten av 1970-tallet var Pontiac Firebird, her i Formula-versjon fra 1979. De

1980-tallet ble de sorte, ”usynlige” baklysenes tidsalder, og Audi ble produsenten som mer enn noen annen førte an i trenden. Det til tross for at det oss bekjent bare var den såkalte Ur-Quattroen som hadde sotede baklys fra fabrikk, alle de andre Audi-modellene var det Treser som laget slike baklys som ettermarkedsdeler til.

Men det var faktisk ikke Audi som var først. Derimot var det Pontiac som klemte til med sorte baklys på den siste faceliften av andre generasjon Firebird. De var skikkelig mørke, og glassene ble i tillegg riflet slik at de så ut som griller – helt til noen tro på bremsen, eller skrudde på lyset. Steintøft den gangen, spesielt i kombinasjon med den store hekkspoileren på Formula- og Trans Am-modellene.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også:10th Anniversary-utgave - fremdeles "ny" etter 32 år

1990 – 2005 Honda NSX

NSX fikk mye pepper for at den var klinisk perfekt, og dermed ikke hadde personlighet som de italienske superbilene. Men kule baklys, det hadde den i det minste.
NSX fikk mye pepper for at den var klinisk perfekt, og dermed ikke hadde personlighet som de italienske superbilene. Men kule baklys, det hadde den i det minste.

En japansk Ferrari, er den blitt kalt: Like rask, like kjøreglad – men blottet for italiensk lynne. Og dessverre dermed også litt av den personligheten som man forventer i denne prisklassen. Designet var også forsiktig, med den brede bakenden som et lite unntak.

De fire-fem gangene vi har sett en NSX i trafikken har vi ikke hatt gleden av å kjøre rett bak den. Vi har altså ikke sett det med selvsyn, men har forstått det som at det er et bredt, høytsittende bremselys i spoileren som sørger for at man har et sammenhengende lysfelt rundt luftåpningen. Og selv om man skal slite for å lyse opp i alle lampene samtidig, ser det heftig ut – spesielt hvis bilen er mørk av farge.

Les også: NSX kan få en etterfølger - allerede i 2015

2000 – 2003 BMW Z8

Minimalistiske, men helt riktig i et dramatisk roadster-design var baklysene på BMW Z8. Men de var også mistenkelig like baklysene på Porsche 928 fra S4-utgaven og oppover noen år tidligere.
Minimalistiske, men helt riktig i et dramatisk roadster-design var baklysene på BMW Z8. Men de var også mistenkelig like baklysene på Porsche 928 fra S4-utgaven og oppover noen år tidligere.

Henrik Fiskers dramatiske roadster-design ble en kortlivet bilmodell i det virkelige liv, til tross for fet markedsføring blant annet gjennom ”hovedrollen” i en Bond-film eller to. Det sørget blant annet en helt hinsides pris for – dette var ment å bli sjelden vare helt fra begynnelsen av.

Dermed kunne man også bruke kostbar teknologi, og blant annet skal disse svært karakteristiske baklysene ha vært basert på neon. Dermed vil noen kunne hevde at vi argumenterer mot oss selv igjen, men se da på baklysene fra siste generasjon Porsche 928 fra begynnelsen av 90-tallet: Det er mulig at Fisker også hadde latt seg inspirere av gamle ideer...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Z4 - BMW-roadsteren for de med mer moderat lommebok