Toyota Hilux: Større enn dette får du den ikke

Nå kan "monstertrucken" bli din - og interessen er skyhøy.

Denne bilen er noe ganske annet enn en vanlig Toyota Hilux   og trolig er det den største godkjente Hiluxen i Norge. Nå er den til salgs.
Denne bilen er noe ganske annet enn en vanlig Toyota Hilux og trolig er det den største godkjente Hiluxen i Norge. Nå er den til salgs.

Toyota Hilux er en yndet bil å gjøre litt barskere - gjennom for eksempel ombygging hos Arctic Truck. De kan bli ganske så ruvende. Men for noen er ikke det nok heller. Ronny har fått sin 1995-modelll ombygd enda større - med 42-tommers dekkdimensjon.

Trolig snakker vi om Norges største godkjente Hilux - og i følge eieren tåler den dekk helt opp til 46 tommer. Da snakker vi virkelig om en monstertruck!

Nå ligger den til salgs - så hvis du går med en drøm om å ruve over alle naboene, kan dette være anledningen du har ventet på.

LES OGSÅ: Her er pickupen for cowboyer som mener alvor

Større enn Arctic Truck

Bilen er priset til 349.530 kroner, ferdig registrert, og selger påpeker at ombyggingen alene er verdt langt mer - og viser til at Arctic Trucks sin 38"-pakke kommer på 411.820 kroner.

Her kan det være greit å påpeke at denne ombyggingen ikke helt uten videre kan sammenlignes med det Arctic Truck gjør.

Men Ronny skriver i annonsen at alt er grundig undersøkt på testlaboratorium i Tyskland, og at bremser, foringer, fjæringer, støtdempere og differensialer er nytt.

Motor, girkasse, differensialer, dieselrør, tank og ledningsnett kommer fra en 1994 3.0TD 4Runner.

LES OGSÅ: Hva er dette? En BMW-pickup!

Hjemmelaget frontfanger

Utover dette er det en ARB air locker på begge akslinger, med 100 prosent sperre, 3" eksos fra turboen og helt bak, stor intercooler, AT veltebøyle, plantrekk og tykk skliplate under hele bilen laget av 6 mm karbonstål.

Det er også en hjemmelaget frontfanger med vinsjfeste - som er godkjent.

Interessen har så langt vært skyhøy - dette er tydeligvis en bil mange er nysgjerrige på.

De skal kjøre skibakken opp - med bil

Fire seter

Disse bilene er ofte registrert med grønne skilter, men dette er en fireseter. Det er imidlertid en heller kronglete jobb å komme seg inn og ut av baksetebenken - og komforten og plassen for de som skal sitte der er heller laber.

Den har ifølge eieren et forbruk på literen på mila, så lenge bilen ligger stødig i 90 km/t.

For øvrig er bilen hevet 76 mm - og 20 mm ekstra bak - men kjøreegenskapene skal være gode til tross for den økte høyden.

LES OGSÅ: Toyota Hilux: Denne har vært på sydpolen

Hilux 2
Hilux 2

Gått langt

Den aktuelle bilen har 189.000 kliometer på samvittigheten, uten at det nødvendigvis trenger å være så mye for en Toyota.

Det vi imidlertid ville vært obs på er at slike biler ofte får vesentlig tøffere behandling enn vanlige personbiler. Så en grundig sjekk er å anbefale.

Hilux kom på markedet første gangen i 1968 - og har siden vært en favoritt blant mange som trenger en driftssikker og god arbeidsbil.

Klikk her for å se hele annonsen

Her kan du lese mer om Hilux som bruktbil