Amerikanske pickup-kunder er konservative. Dermed kan man le overbærende av Fords nye konseptbil Atlas, som gir sterke hint om kommende F-150, eller man kan la seg imponere over hva de faktisk har fått til av ressursbesparelse og utvikling innenfor de gitte rammene.
Amerikanske pickup-kunder er konservative. Dermed kan man le overbærende av Fords nye konseptbil Atlas, som gir sterke hint om kommende F-150, eller man kan la seg imponere over hva de faktisk har fått til av ressursbesparelse og utvikling innenfor de gitte rammene.

Ford Atlas Concept: Her er framtidens muskel-pickup

Den skal erstatte en av verdens mest solgte biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Amerikanere setter mer enn noe annet folk i verden pris på tradisjoner. Ikke minst gjelder det bil, noe som kan forklare at den digre pickupen Ford F-150 har vært USAs mest solgte bil i en årrekke.

I hele 36 år, ifølge Ford. Vi husker ikke nøyaktig, men det kan nok stemme.

Midt i blinken - i USA

Snart er det tid for å gjøre litt forandringer på den superviktige modellen igjen, og Ford har dermed avduket en konseptbil på sin stand på bilutstillingen i Detroit som er minst like viktig for konsernets fremtidige økonomi som for mange amerikanske familiers mobilitet: Ford Atlas Concept.

Familielikheten er helt klar, også på konseptbilen. Etter å ha vært i produksjon siden 1948, og USAs mest solgte bil de siste 36 årene, er det ingen som forventer en revolusjon når Ford hinter om hvordan neste F-seriepickup vil bli seende ut.

Skal man være spissfindig, hoverende og bedrevitersk uten noen form for respekt for amerikansk smak og virkelighet kan man meget vel le seg krøllete av bilen. For ved første øyekast er dette ikke veldig nyskapende.

Hvis man derimot tar hensyn til hvor mye tradisjonelle, amerikanske ”bil-verdier” betyr for publikummet som denne bilen først og fremst er beregnet på, er det lett å forstå de positive reaksjonene bilen har høstet. Og man kan også la seg imponere litt over hva man får til av ressursbesparelser selv om rammen man må holde seg innenfor altså er svært tradisjonell når det gjelder form og dimensjoner.

Les også: Fords F-serie er en av verdens mest lønnsomme biler

Gradvis utviklet siden 1948

Konseptbilen skal være utviklet på bakgrunn av flere tiår med tilbakemeldinger fra kunder både i arbeid og fritid, heter det. Dermed er det heller ikke duket for revolusjoner.

Mange kjører F-150 som familiebil også, og dermed må bilen fungere like godt til det som til hardt arbeid. Og detaljene forbedres stadig når det gjelder både ergonomi, utstyr og kvalitetsfølese, noe konseptbilens interiør bærer preg av.

Designet er det som mest av alt utfordrer naturlovene. Atlas er fremdeles like stor, like høy og omtrent like firkantet som den nåværende F-serien. Og slik vil altså amerikanerne ha det. Dermed har man måttet file på små detaljer, og luftmotstanden gjøres så god som teknisk mulig ved hjelp av moderne ting som en aktiv grill som blir tett i motorveihastigheter, automatisk innfellbare stigtrinn samt en frontspoiler som også felles ned når det begynner å gå unna.

Les også: Design og utseende - som bil, så eier?

Til og med felgene skal være utstyrt med aktive ”gardiner” som tetter dem i motorveihastigheter, visstnok styrt av motorer som får sin strøm fra hjulenes bevegelse.

Del med Facebook-vennene dine!

EcoBoost under panseret

Videre har man selvsagt finjustert en enorm mengde detaljer både utenpå og under bilen slik at luften skal slippe taket så lett som mulig.

Detaljer som uttrekkbare støtter for last, enten den fraktes på taket eller stikker ut bak den nedfelte baklemmen, er ting som dukker opp i den alltid pågående evolusjonen av USAs mest solgte og en av verdens lengst levende bilmodeller.

Under det digre og høye panseret finner man motorer fra Fords miljøvennlige EcoBoost-generasjon, som allerede har fått fotfeste i F-serien: Over en halv million F-150er er allerede solgt med slike motorer.

Les også: Hovedkonkurrent Chevrolet har en tøff utfordring

Størrelsen sier man ikke noe om, men det er nok lenge til 1-literen er aktuell for denne bilen, for å si det slik. En besparing på 20 prosent drivstoff og 15 prosent CO2-utslipp skal i hvertfall være innen rekkevidde sammenlignet med de gamle motoralternativene med større volum, og start/stopp-teknologi spesialtunet for denne biltypen er selvsagt på plass.

Mer fleksibilitet, mer komfort

Funksjonaliteten ved denne biltypen er det som først og fremst gjør at amerikanerne har trykket pickupene til sitt bryst, og her går selvsagt utviklingen ufortrødent videre. Man filer på detaljer som etter over 60 års produksjon selvsagt begynner å bli svært bra, og detaljer som at alle betjeningsorganer skal være tilpasset bruk av arbeidshansker har allerede vært med i beregningen i en årrekke.

Å senke luftmotstanden der man kan blir enda viktigere når utgangspunktet er stort og firkantet. Elektriske "gardiner" i felgene gjør dem tette når hastigheten øker, og bremsene ikke trenger kjøling. Det hele drives av elmotorer som får sin kraft fra hjulets bevegelser.

Én ting er at Atlas Concept hever nivået enda et hakk med hensyn til kjørekomfort, materialvalg, utstyr og luksusfaktor. En annen ting at surrekroker, planbelysning, ryggekamera og mystiske teknologiske innovasjoner som skal gjøre det lettere både å koble på og rygge med tilhenger også skal gjøre bilen både mer fleksibel, praktisk og enkel å leve med.

Vanskelige forutsetninger

Midt oppe i alt dette tenker man selvsagt også miljø og ressursbesparing. Når vi leser at blant annet setestammene er utført i sterke og lette materialer for både å spare vekt og gjøre den gode innvendige plassen enda bedre, er det nok et bevis på at amerikanske produsenter også tenker offensivt i forhold til fremtidens krav, selv i den mest tradisjons-orienterte delen av modellspekteret.

Forskjellen er bare at de gjør det innenfor de rammene som det bilkjøpende, konservative publikummet har gitt beskjed om at de ønsker. Og disse kundene gjør det ikke akkurat lett for bilprodusentene...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Neste Ford F-Serie skal ned hele 300 kilo i vekt!