Broom Benny er ute og kjører flerbruksbil i nydelig vinterlandskap. Etter fire år har Toyota Verso fått en oppgradering. (Foto: Knut Arne Marcussen, Autofil)
Broom Benny er ute og kjører flerbruksbil i nydelig vinterlandskap. Etter fire år har Toyota Verso fått en oppgradering. (Foto: Knut Arne Marcussen, Autofil)

2013 Toyota Verso: – Bare synd den kommer 15 år for sent for meg

Broom-Benny tester akkurat nå ny Toyota – les førsteinntrykket.

Det er kald januardag på Broom-kontoret. Frostrøyken stiger opp utenfor vinduene og vi er stadig bortom radiatorene og sjekker at de virkelig står på for fullt.

Da tipper vi kontrasten er stor til der vår egen Benny oppholder seg nå.

Han er nemlig på lanseringen av oppgradert Toyota Verso, ett eller annet sted i verden.

Akkurat hvor er vi forresten litt usikre på, redaksjonssjef Vegard og jeg.

Sommerføre og fine veier

– Men det er sikkert ett eller annet sted sør i Europa, det er jo der de fleste bilprodusentene legger lanseringene sine nå. Da er de sikret sommerføre og fine veier, mener Vegard.

– Vi får ringe og finne ut, sier jeg. – Nå bør han jo ha kjørt lenge nok til å ha skaffet seg et førsteinntrykk.

Del med Facebook-vennene dine

Ring ring:

I skogen i Vestfold

– Hallo, Knut. Satt og ventet på at du skulle ringe nå, klar for å notere litt om nye Verso?

– Ja, så klart. Men hvor er du egentlig – Spania, eller?

– Spania??? Nei, jeg er midt i skogen i Vestfold et sted, jeg!

LES OGSÅ: Denne bilen hadde Europa-lansering i Norge

Frokost hjemme

– Men du er på Toyota-lansering???

– Jada, men denne gangen har de valgt å gjøre en liten vri og legge det til Drammen.

– Perfekt for meg. I stedet for å stå opp midt på natta for å rekke første fly fra Gardermoen har jeg bare pent og rolig spist frokosten min hjemme – og så kjørt en liten halvtime for å plukke opp en ny Verso og kjøre av gårde.

– Nå sitter jeg her sammen med kollega Marcussen fra Autofil, med 21 grader i bilen er det riktig så trivelig, selv om det er kaldt utenfor, sier Benny.

Noen har motsatt problem – bilen min er altfor varm!

Nytt ansikt

– Skjønner, skjønner. Men hva er førsteinntrykket av bilen?

– Dette er først og fremst ikke helt ny bil, det er en facelift av Verso som kom tilbake i 2009. Utvendig merkes det best på fronten, som har fått det nye "Toyota-ansiktet". Den er strammere og mer sporty og det kler bilen – det virker ikke påklistret slik en del facelifter har en tendens til å gjøre.

– Dessuten har Toyota jobbet med både understell og styrefølelse. Og der har de gjort en god jobb.

– Den kjennes fastere i fisken og er mye mer presis på styringen. Rett og slett morsommere å kjøre – i den grad man kan si det om en bil som har hovedprioritet å få med seg mest mulig folk og bagasje. Jeg blir i alle fall positivt overrasket, sier Benny.

Vi har naturligvis testet Verso – les mer her:

To nød-seter

– De innvendig løsningen er så vidt jeg kan se de samme som før. Her var da også Verso langt framme da den kom. De tre separate baksetene kan skyves i lengderetningen og ryggene er justerbare.

Bakerst er det to "nød-seter" som passer for små barn – eller for voksne på korte turer.

Oppgradert interiør

– Har du prøvd dem, eller?

– Nei, nå er jo jeg en mann på godt over 1,90 m så jeg frykter jeg aldri ville kommet meg ut igjen hvis jeg først bukserte meg inn der. Men kollega Marcussen har forsøkt. Han er 1,74 m høy og kom seg både ut og inn. Men han klager på veldig tynn stopp i sitteputa, det gjør det lite komfortabelt å sitte der over noen særlige distanser.

– Toyota har forresten oppgradert interiøret litt også. Det er som sagt veldig funksjonelt, men jeg synes også at det ser ganske bra ut.

– God kvalitetsfølelse og alt virker som det tåler en støyt, det er jo ikke minst viktig i biler som dette.

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Mest bensin

– Toyota regner forresten med å selge 60 prosent bensin og 40 prosent diesel av denne – det stemmer veldig med trenden mot at flere nå velger bensin. Hybrid tilbyr de foreløpig ikke, nesten litt rart ettersom det blir mer og mer hybrid i Toyota-utvalget nå, sier Benny.

– Hva med prisene?

– Jo, rimeligste Verso starter på 292.000 kroner, da er det 1,6-liters bensinmotor og manuell girkasse.

– Selv tror Toyota at bestselgeren blir Verso med 1,8-liters bensin og CVT-automatgir. Den starter på 340.000 kroner. Ellers får du også bilen med 2-liters dieselmotor på 124 hk. Da er prisen fra 328.000 kroner

LES OGSÅ: Denne sjuseteren flytter grenser

En av de smarteste

– Men helt til slutt – kunne du kjøpt den selv?

– Jeg? Nei, den kommer nok dessverre minst 15 år for sent for meg denne bilen, så lenge er det siden jeg hadde små unger og var i målgruppa. Og det som fantes av flerbruksbiler den gangen var jo temmelig triste saker, så ungene mine måtte fint finne seg i å sitte litt trangt for at pappa skulle ha det litt moro bak rattet!

– Men hadde jeg vært i samme situasjon i dag, er det nok dette en bil jeg fint kunne kjøpt.

– Har man mange små unger og bruk for plassen, er det en av de beste og smarteste bilene i klassen. Kvaliteten er høy, den har mange smarte løsninger og oppgraderingen Toyota nå har gitt bilen gjør at Verso løfter seg flere hakk.

– Men du, nå er det straks lunsj her og den har jeg hørt skal være god! Dere får kose dere med knekkebrødene på kontoret – vi snakkes!

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på Verso når Benny har gjort seg ferdig med testkjøringen.

LES OGSÅ: De planlegger premium-bil for storfamiliene

Verso har fått en facelift etter fire år på markedet - og er blitt et godt hakk mer sporty enn tidligere. (Foto: Knut Arne Marcussen, Autofil)
Verso har fått en facelift etter fire år på markedet - og er blitt et godt hakk mer sporty enn tidligere. (Foto: Knut Arne Marcussen, Autofil)

Brukte flerbruksbiler – ikke alle gode ting er tre!