Etter at importmerkene har fått herje fritt i kategorien for kompakte luksus SUVer i flere år tar nå amerikanerne opp hansken. MKC skal bli både en 'entry level' Lincoln, og et forhåpentligvis vanlig syn på kinesiske veier.
Etter at importmerkene har fått herje fritt i kategorien for kompakte luksus SUVer i flere år tar nå amerikanerne opp hansken. MKC skal bli både en "entry level" Lincoln, og et forhåpentligvis vanlig syn på kinesiske veier.

Lincoln MKC: Snobbe-versjonen av norsk favoritt

Ser du hvilken bil som er utgangspunktet?

Sport Utility Vehicles – eller SUVer – er fra begynnelsen av en amerikansk oppfinnelse, og fremdeles en amerikansk parade-gren, som etter hvert har spredd seg over hele verden.

Blant annet på vår side av kloden har utviklingen gått i retning av stadig mindre SUVer, men akkurat den trenden har ikke amerikanerne vært voldsomt interessert i. Her er bilen som kan antyde at det er i ferd med å forandres.

Les også: Ingen er så fornøyde med bilene sine som Lincoln-eierne

Lincolns minste noensinne

Lincoln, Ford-konsernets tradisjonelle og nå igjen eneste prestisjemerke etter at blant andre Volvo og Jaguar er solgt unna, har slitt tungt de senere årene.

MKC Concept er basert på teknikken fra Ford Escape, og dermed også i svært nær slekt med både Ford Kuga og Focus. Det er det ikke mulig å se, hverken utenpå eller inni.
MKC Concept er basert på teknikken fra Ford Escape, og dermed også i svært nær slekt med både Ford Kuga og Focus. Det er det ikke mulig å se, hverken utenpå eller inni.

Det har vært helt håpløst å få has på hovedkonkurrent Cadillac med tanke på salgstall, men Lincoln gir ikke opp. I fjor presenterte de en oppsiktsvekkende ny MKZ, basert på kommende Ford Fusion (Mondeo i Europa). Etter store mengder rosende omtale er den nå straks klar for produksjon. Og på bilutstillingen i Detroit har de nå introdusert en ny spennende modell til tilsvarende stor jubel.

Les også: Nye MKZ var fjorårets store begivenhet hos Lincoln

I nær slekt med Kuga

MKC Concept er som navnet sier nettopp et konsept, men en produksjonsmodell er nok ikke langt unna. Den kompakte SUVen tar utgangspunkt i teknikken som finnes under skallet på Ford Escape og Kuga som vi kjenner godt her hjemme, men den åpenbart svært friske og uthvilte designavdelingen hos Lincoln har virkelig klart å gjøre noe eget ut av bilen.

... og dette er utgangspunktet. Nye Ford Kuga som snart kommer i salg.
... og dette er utgangspunktet. Nye Ford Kuga som snart kommer i salg.

Det er ikke sagt noe om tekniske spesifikasjoner, men her blir det ganske sikkert en forholdsvis miljøvennlig pakke når bilen er klar for veien. På Detroit-showet er Ford mer ute etter å fange opp reaksjoner, og så langt har de fått gode tilbakemeldinger.

Del med Facebook-vennene dine!

Etter å ha laget en ny MKZ-sedan til de ”store massene”, satser man med denne bilen på det segmentet som skal være raskest voksende i USA for tiden, altså de kompakte SUVene. På luksus-siden har importmerkene her vært helt enerådende, også Cadillacs crossover-modell SRX er litt større, basert på det som en gang var ment å bli Saab 9-4X.

Les også: Cadillac SRX er nærmeste amerikanske konkurrent

Konseptbilen har til tross for  beskjedne mål - etter amerikansk målestokk - god plass til fire personer, og lyse farger og et enormt glasstak bidrar også til romfølelsen.
Konseptbilen har til tross for beskjedne mål - etter amerikansk målestokk - god plass til fire personer, og lyse farger og et enormt glasstak bidrar også til romfølelsen.

Dessuten skal Lincoln nå snart inn på det enorme kinesiske markedet, der andre amerikanske merker selger som bare det. Ikke rart man er optimister.

For både gammel og ung

Kjøperne av Lincoln MKC skal visstnok komme fra to vidt forskjellige kategorier: De unge og ny-rike som for første gang kjøper bil fra en luksus-produsent og tidligere ville aspirert til nå nedlagte Mercury, samt de godt voksne som vil ned i størrelse og gjerne opp i høyde over bakken for å ”forenkle livet”, som man så malende beskriver det.

Lincolns nye barte-grill spiller på Lincoln Zephyr-designet fra 1930-tallet, og virket voldsomt da det debuterte på nye Lincoln MKZ i fjor. På kompakt-SUVen MKC passer den meget godt inn i helheten.
Lincolns nye barte-grill spiller på Lincoln Zephyr-designet fra 1930-tallet, og virket voldsomt da det debuterte på nye Lincoln MKZ i fjor. På kompakt-SUVen MKC passer den meget godt inn i helheten.

Med et slikt sprikende utgangspunkt kunne man gått på snørra ganske fort, men undertegnede hører til de som er positivt overrasket over konseptbilen: Den voldsomme ”barte-grillen” fra MKZ-sedanen, som åpenbart skal innarbeides over hele Lincoln-linja, ser tøff ut på SUVen, og linjene i karosseriet er fulle av både muskler og eleganse.

Les også: Nå kan du kjøpe klassisk Lincoln med berømt film-historie

Design med særpreg

Også bak har bilen Lincolns familiesignatur med et skikkelig vegg til vegg-baklys, som visstnok også skal ha bidratt til å aktualisere en ny type bakdør for ikke å forstyrre linjene bak: Dermed har bilen fått en bakdøråpning som går rundt hjørnene på siden, og som sørger for usedvanlig god tilgjengelighet.

Interiøret i konseptbilen er utrolig lekkert med ekte skinn til og med på takstolpene, flytende linjer og kontrasterende detaljer i krom. Hvor mye av eksessene som overlever til produksjonsmodellen er et åpent spørsmål.
Interiøret i konseptbilen er utrolig lekkert med ekte skinn til og med på takstolpene, flytende linjer og kontrasterende detaljer i krom. Hvor mye av eksessene som overlever til produksjonsmodellen er et åpent spørsmål.

Når man åpner bakdøren ser man tydelig at vi snakker om en konseptbil, for her er sidevegger og interiørpolstring så tykke at man skulle tro bilen var bygget etter norske isolasjonskrav for hus. Både det, og det faktum at konseptbilen er en fireseter med høy midtkonsoll også i baksetet, vil ganske sikkert bli forandret før bilen er klar for produksjon.

Nær endelig utseende

Det vil sikkert også sidespeilene, som på konseptbilen er av en særdeles lekker type som ingen produsenter ser ut til å klare å gjøre avfjærende, slik at de faktisk kan settes på en produksjonsbil.

Også sammenhengende baklys over hele baken er et gammelt design-triks med tradisjoner hos Lincoln - nærmere bestemt fra deres designmessig ganske sterke periode på 60-tallet.
Også sammenhengende baklys over hele baken er et gammelt design-triks med tradisjoner hos Lincoln - nærmere bestemt fra deres designmessig ganske sterke periode på 60-tallet.

Ellers er det grunn til å tro at en produksjonsversjon vil kunne bli ganske lik både på utsiden og innsiden, selv om noen av de mange og særdeles lekre detaljene med skinn og ”krom” i interiøret nok også vil bli rasjonalisert vekk.

Det er også verdt å merke seg at bilen har rammeløse vinduer i dørene, en detalj som både ser eksklusiv ut og gjerne bidrar til å redusere luftmotstand og –støy. Dette blir også fremhevet som et så sterkt karaktertrekk i pressemeldingen, at man nesten kan håpe at det vil overleve til produksjonsstadiet.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Drømmebilene fra "Dallas" er endelig blitt oppnåelige