Audi RS7: Denne råtassen spesialtilpasses for Norge

Får eget utstyr. SE VIDEO!

Audi RS7 er på vei   og over sommeren er den klar for norske kunder også. De som har råd vil da bli i besittelse av en skikkelig landeveisrakett   og vi i Norge får den levert med spesialutstyr.
Audi RS7 er på vei og over sommeren er den klar for norske kunder også. De som har råd vil da bli i besittelse av en skikkelig landeveisrakett og vi i Norge får den levert med spesialutstyr.

Noen bilmodeller er det verdt å vente på - den vi omtaler her er en av dem.

A7 har vært med oss en stund, og etter hvert har den også blitt tilgjengelig med stadig heftigere motorisering. I fjor sommer var vi for eksempel på lansering av S7-modellen i Tyskland. 450 hk sørget for ytelser i sportsbilklassen.

Men verstingen selv, RS7, er først nå like rundt hjørnet.

Denne uka vises den på bilutstillingen i Detroit. Under panseret finner vi samme kraftkilde som i RS6 – hvilket betyr V8-motor på 560 hk.

LES OGSÅ: Audi RS6: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige

Kjører fra BMW M5

Kreftene biter seg fast i bakken takket være Audis firehjulstrekk, Quattro – og bidrar til at 0–100 km/t klokkes inn på 3,9 sekunder. Omtrent et halv sekund bak finner vi for eksempel biler som BMW M5. Det sier ikke så rent lite om hvilke krefter denne bilen er utstyrt med.

Toppfarten er naturligvis begrenset til 250 km/t. Sånn i utgangspunktet i alle fall. Men om du synes det blir litt snaut kan du bestille bilen med Dynamic-pakke – da øker den til 280 km/t.

Og hvis du virkelig vil ligge uforstyrret i venstrefila på Autobahn så kan den leveres med Dynamic Plus. Da stopper ikke speedometernåla før den ligger og dirrer på 305 km/t ...

Audi RS7 bakfra
Audi RS7 bakfra

LES OGSÅ: Denne SUV-godbiten snytes vi for i Norge

Kutter sylindre

V8-motoren er koblet sammen med en 8-trinns Tiptronic automatgirkasse.

De lavere girene sitter tett for sportslige ytelser, mens det siste og åttende giret er optimalisert for et lavere forbruk.

Ved moderat kjøring går fire av de åtte sylinderne i dvale (Cylinder on Demand), slik som i S7. Men de vekkes lynraskt når behovet melder seg.

Sylinderkutt-teknologien senker forbruket med mellom 5 og 10 prosent avhengig av kjørestil. Gjennomsnittlig forbruk er 0,98 liter per mil.

Audi RS7 grå
Audi RS7 grå

Norges-utstyr

Lyden fra de to ovale eksosrørene er sportslig og har en særegen V8-karakter. Egne spjeld i eksosanlegget åpnes under gasspådrag, eller ved førerens ønske, og gir en enda fyldigere lyd.

Sjåføren kan selv velge bilens lydbilde, fra sportslig til dempet. Et eget sportseksosanlegg leveres som ekstrautstyr.

Ved normal kjøring sendes 40 prosent av kreftene til forhjulene og 60 prosent til bakhjulene. En egen sportsdifferensial for bakakselen blir også standard på de norske bilene.

LES OGSÅ: Aldri har BMW laget en raskere coupe

Audi RS7 rett fra siden
Audi RS7 rett fra siden

Luftfjæring eller sportsunderstell

Nye Audi RS 7 Sportback kommer med egen tilpasset luftfjæring. Det dynamiske oppsettet på luftfjæringen senker bilen 20 mm.

Sjåføren kan selv velge mellom ulike konfigurasjoner som tilpasser flere av bilens egenskaper til kjørestilen.

Som et alternativ til luftfjæringen tilbyr Audi også et strammere sportsunderstell med stålfjærer og 3-veis dempere.

Bremseskivene foran er ventilerte og har en diameter på 390 mm. Keramiske bremser på 420 mm kan også leveres.

Audi RS7 grå bakfra
Audi RS7 grå bakfra

Les vår test av Audi A7 i litt mer "folkelig" utgave her:

To ulike stylingpakke

En særegen grill og støtfanger og store luftinntak kjennetegner fronten på nye Audi RS 7 Sportback. To ulike stylingpakker – matt aluminium og karbon – tilbys.

Forskjellene ligger i grillen og detaljene i støtfangeren. Bak kjennetegnes bilen ved de to ovale eksosrørene i diffusoren, en særegen RS-detalj.

10 ulike lakkfarger er tilgjengelige, inkludert de nye fargene Nardo Gray og Daytona Gray Matte. 20" aluminiumfelger er standard, om ønskelig kan også felger i størrelsen 21" leveres.

Audi RS7 interiør
Audi RS7 interiør

LES OGSÅ: BMW M5: Feiret nasjonaldagen med 560 hk

Bøtteseter bak

Interiøret er kledt i sort med egne RS sportsseter i skinn og alcantara med integrerte hodestøtter. Om ønskelig leveres også setene i helskinn.

Verdt å merke seg er at de to baksetene er bøtteformede. Egne RS-detaljer, flatbunnet ratt og dekor i karbon preger også interiøret. Bagasjerommet på 535 liter økes til 1390 når baksetene legges ned.

LES OGSÅ: Audi RS6: Dette er faktisk en helt fornuftig stasjonsvogn

Audi RS7 bøtteseter bak
Audi RS7 bøtteseter bak

Klar over sommeren

Utover det allerede nevnte standardutstyret finner man også blant annet Xenon plus frontlykter, LED-baklys, parkeringssystem plus, cruise control, MMI navigasjon plus og Audi sound system.

Likevel er naturligvis tilvalgsmulighetene mange. Det er et rikholdig utvalg av ekstrautstyr og individuelle løsninger som gjør at du kan få en mer eller mindre spesialtilpasset modell.

Nye Audi RS 7 Sportback kommer til norske veier rett etter sommeren. Prisen er ikke klar. Men nei, billig blir den ikke ...

Video av den ferske Audi-verstingen kan du se ved å klikke på videovinduet under:

http://www.youtube.com/watch?v=M2R8BRiNnHE

LES OGSÅ: Her er Mercedes sine familieracere