Nå er det offisielt: VW CrossBlue skal i produksjon og kommer på markedet i 2016.
Nå er det offisielt: VW CrossBlue skal i produksjon og kommer på markedet i 2016.

VW Cross Blue Concept: Kan bli en perfekt Norges-bil

Stor SUV med sju seter og smarte løsninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen er i sterk framgang på det amerikanske bilmarkedet. En egen Passat-modell bygget i – og skreddersydd for – USA, har vist seg å være et veldig smart trekk.

Nå følger de opp denne med en ny stor SUV som også er beregnet på det amerikanske markedet.

Fem meter lang

CrossBlue Concept er navnet og den har akkurat blitt avduket på bilutstillingen i USA. Amerikanerne er som kjent glade i store biler, og det får de absolutt her.

CrossBlue er nesten nøyaktig fem meter lang, det gir god plass til seks eller syv passasjerer – og også litt bagasjeplass igjen selv om alle setene er i bruk.

LES OGSÅ: Passaten koster 120.000 kroner – ny!

Under Touareg

I VW-utvalget skal den gå inn mellom dagens to SUV-er, Tiguan og Touareg.

Når den likevel er betydelig større enn Touareg, betyr det i praksis at man ønsker å markedsføre Touareg som en mer eksklusiv bil – mens CrossBlue skal ha mer fokus på plass og praktiske egenskaper.

I praksis må dette også bety at den skal koste atskillig mindre enn Touareg.

Dashbordet ser ut som en blanding av elementer vi allerede har sett i flere VW-modeller. Det er også en effektiv måte å holde kostnadene nede på.

Lyst på brukt Touareg? Les mer her:

Fleksibel plattform

CrossBlue er bygget på Volkswagen-konsernets nye MQB-plattform. Dette er en innovativ løsning som både reduserer produksjonskostnader og tiden det tar å bygge bilen.

Dette er også en svært fleksibel plattform. Den danner utgangspunkt for flere modeller i Golf-klassen (blant dem Golf VII) – og altså også en så stor SUV som dette. Det igjen betyr store besparelser.

Les mer om MQB – klikk her:

305 hestekrefter

CrossBlue vises i utgangspunktet som en hybridbil. Den er utstyrt med en TDI-diesel og to elektromotorer som arbeider sammen med en dobbeltclutch automatgirkasse, DSG

Dieselmotoren yter 190 hestekrefter, mens den framre elektromotoren yter 54 hk og den bakre hele 115 hk. Dieselmotoren alene har dreiemoment på 400 Newton meter.

Når potensialet i alle motorene utnyttes til fulle, yter bilen 305 hestekrefter med et dreiemoment på inntil 700 Newtonmeter. Akselerasjonen fra 0–100 går unna på 7,5 sekunder.

LES OGSÅ: Dette er den snilleste gutten i hybridklassen

Litt elbil også

Bilen kan kjøres med null utslipp, enten automatisk eller via en bryter i midtkonsollen.

Når lithium-ion batteriet er fulladet, kan CrossBlue kjøre inntil 33 kilometer på elektrisk drift. Ved ren elektrisk drift er toppfarten begrenset til 120 km/t for å oppnå optimal rekkevidde.

Batteriene er plassert i sentertunnelen.

I utgangspunktet har CrossBlue seks individuelle seter i tre rader. Alternativt vil det bli en løsning med tre seter i midterste rad.

Konseptbilen vises med seks separate seter, men VW skal også tilby den med tre seter i midtre seterad.

Sju seter? Dette kan være en smart investering

Fleksibelt interiør

De bakerste setene er plassert litt høyere for å gi god sikt. Likevel skal takhøyden være tilstrekkelig for voksne passasjerer.

Benplassen er sjenerøs også i tredje rad, slik at voksne kan lene seteryggen bakover uten at det blir trangt for dem bak. Skyvedører letter atkomsten. Med alle setene i bruk er det plass til 335 liter bagasje.

Ved å slå ned de bakerste setene øker lasterommet til 812 liter og det får en lengde på 1,37 meter.

Tysk design

Designet er utviklet under ledelse av Volkswagens tyske designere, men i nært samarbeid med Volkswagen i USA.

CrossBlue er foreløpig en konseptbil og hvorvidt Volkswagen vil sette bilen i produksjon vil blant annet avhenge av responsen den får.

LES OGSÅ: Tøft konsept – men sjefene stoppet det

Til Norge?

Det understrekes også at bilen er beregnet på det amerikanske markedet, og etter alt å dømme også skal produseres der.

Konsernet har allerede flerbruksbilen Sharan og luksus-SUV-en Audi Q7 – begge disse kan tilby kombinasjonen sju seter og firehjulstrekk.

Men med lave produksjonskostnader og gunstig dollarkurs, er det klart at CrossBlue også kan bli en svært attraktiv bil på det norske markedet.

LES OGSÅ: Sharan var mest leste biltest på Broom i 2012

Designet er tydelig Volkswagen, men med rettere linjer enn på konsernets to andre SUV-er.

LES OGSÅ: SUV med sju seter – fra 150.000 kroner