Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Hekken er nok egnet til å overraske endel Corvette-fans - men tøft er det!
Hekken er nok egnet til å overraske endel Corvette-fans - men tøft er det!

2014 Chevrolet Corvette: En ekte legende blir ny

Mye nytt, og noe veldig gammelt på amerikanernes drømmebil.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ganske nøyaktig 60 år etter at historiens første Corvette ble vist for publikum, er syvende generasjon avslørt etter flere år med hemmelighetskremmeri.

Historiens første Corvette var ment å være kun en stilstudie i det nye og ukjente materialet glassfiber. Responsen fra publikum kom som julekvelden på kjerringa for GM, som kastet bilen inn i produksjon uten noe særlig til plan.

Den ble født ved en tilfeldighet, og har overlevd 60 år, til tross for stor dramatikk. Men når syvende generasjon nå er klar, er det ikke mye tilfeldigheter å spore.

Det har skjedd mye på 60 år. Tidenes første Corvette var ment som en designstudie av hvordan man kunne bruke det nye materialet glassfiber og ikke tenkt produsert i det hele tatt. Syvende generasjon ligger det mer avanserte planer bak.

De siste generasjonene av den amerikanske sportsbilen har ligget helt i tetskiktet når det gjelder ”handling and performance”, og den nye bilen loves å følge opp dette på en betryggende måte. Den 6,2 liter store V8-motoren yter i denne bilen 450 hester i standard utførelse, og byr på 610 newtonmeter moment.

Under fire sekunder

Dette skal gi aksellerasjon fra 0 til 60 miles per hour på så vidt under 4 sekunder, og allerede standardversjonen loves å klare svingkrefter på 1 G – noe som har vært en Corvette-stolthet helt siden fjerde generasjon på tidlig 80-tall oppnådde dette tallet som en av de aller første i verden.

Stålrammen er et minne fra fortiden, nye Corvette Stingray har en 57 prosent mer vridningsstabil og 45 kilo lettere ramme i aluminium i stedet.

”Standardversjon” er for øvrig et begrep som avslører at vi venter oss mer – bilen som nettopp er avduket vil utvilsomt få selskap av til dels tradisjonsrike spesialutgaver som ZO6 og ZR1 på litt sikt. Også standardversjonen vil kunne leveres med et stivere fjæringsalternativ, også det med en tradisjonsrik betegnelse; Z51 Handling Package.

Les også: – Å skru Corvette er like enkelt som å bygge Lego!

I det hele tatt er det mye tradisjon ute og går når amerikanerne introduserer en ny generasjon av sin store stolthet. Den kanskje mest overraskende i så måte er at man til C7-generasjonen har tatt frem og blåst støvet av en hederskront, gammel ”ekstra-betegnelse”: C7 heter nemlig ikke bare Corvette, den heter Corvette Stingray!

Stingray-navnet tilbake etter 36 år

Navnet kom første gang på den helt nye 1963-modellen, da skrevet i to ord; ”Sting Ray”. Så forsvant det på første årsmodell av tredje generasjon i 1968, før det dukket opp skrevet som ”Stingray” i 1969, og forsvant siste gang etter 1977.

Stingrayen er tilbake. Til forskjell fra 60- og 70-tallet er det ikke et navnescript som markerer det, men et visuelt emblem formet nettopp som en piggrokke.

Det mange ikke er klar over er at samtlige Corvetter den gang hadde Stingray-betegnelsen i tillegg – det var altså ikke snakk om noen spesialutgave. Kanskje var det rett og slett det at navnet var så tøft som gjorde at folk trodde det var noe helt spesielt som fulgte med.

Del med Facebook-vennene dine!

I så fall lover det godt når det nå er tilbake igjen, til og med i form av et krommet emblem formet som en piggrokke på forskjermene.

Runde baklys bort etter 50 år

Det har vært spekulert mye om designet på bilen, og i forhold til skisser og spionfoto er ikke de offisielle bildene av bilen veldig overraskende.

Slik ser originalen ut, syvende generasjon av amerikanernes store stolthet Chevrolet Corvette. For første gang siden 1977 har den også fått tilbake tilnavnet "Stingray".

De stramme linjene fra forrige generasjon er videreført, men den nye bilen er ikke like minimalistisk. Blant annet er fronten mer åpen og ”sulten”, med en grill som minner om de aller første årgangene. Bak har man tatt et dramatisk grep og gått bort fra de to runde lysene på hver side som har vært der siden 1963, og det vil de sikkert få adskillig tyn for av tradisjonalistene.

Les også: Sjelden big block-Corvette ble "glemt" på låven i 32 år

Nytt fastback-design

Men det som virker mest fremmed er faktisk den bakre sideruten, som eliminerer behovet for en diger bakrute som går rundt hjørnene og ned på siden. Det, sammen med en bred B-stolpe rett bak døren, har også vært et Corvette-særtrekk helt siden 1963, som nå forsvinner.

Syvende generasjon Corvette ser litt større ut enn den forrige, som var svært minimalistisk i linjeføringen. Akselavstanden er økt med en tomme, samme økning finner man også på sporvidden både foran og bak - alt for å gjøre bilen roligere på veien.

Bilen virker også litt større, uten at vi har sammenlignbare tall foran oss. Akselavstanden er forlenget rundt en tomme for å få bedre komfort og retningsstabilitet, og sporvidden er også økt ca. en tomme både foran og bak. Samtidig er også svingradiusen betydelig forbedret.

Bilen har nemlig for første gang fått en aluminiumsramme som erstatning for den hydroformede stålrammen, som sammen med gulvseksjon i balsa-tre var høyteknologisk så det holdt da C5-generasjonen kom i 1997. Alurammen skal produseres sammen med resten av bilen på Corvette-fabrikken i Bowling Green, Kentucky, og gir 57 prosent økt stivhet samtidig som den sparer inn 45 kilo.

Lettere og mer effektiv

Det er en god start. Og det fortsetter med mer lettvektsmaterialer i chassis og drivverk, og også karbonfiber-paneler i karosseriet. Corvette er altså ikke BARE glassfiber lenger, ei heller i gateversjon.

Interiøret har kanskje aldri vært Corvettens sterke side, men få generasjoner har fått så mye pepper for å være kald, glatt og billigpreget som C6. Av bildene å dømme er det snakk om et kvantesprang på nye C7 - og det var også nødvendig.

Smalere hjul, aktivt eksosanlegg, variabel tenning og utsjalting av to eller fire sylindre når forholdene ikke krever dem bidrar til å gi den nye Corvetten bedre forbrukstall til tross for økt effekt. Kreftene distribueres gjennom en sekstrinns automat med det vi etter hvert har blitt vant til å kalle ”F1-giring”, eller en syvtrinns manuell kasse levert av Tremec.

Les også: C3-Corvetten - en av Norges mest populære veteraner

Lekkert interiør - endelig

Grovt sett er altså nye Corvette Stingray noen hakk kvassere og de nødvendige hakkene mer bensinøkonomisk enn bilen som den erstatter. Det blir spennende å høre rapporter fra førersetet når den tid kommer, for å se om bilen er like god i virkeligheten som på papiret.

Som vanlig er det coupé-versjonen med targa-tak som lanseres først. I løpet av et års tid vil vi sikkert se en cabriolet, og kanskje også en "fixed roof coupé" med fast tak og mindre utstyr, mer tilpasset baneracing.

Eksteriørmessig er det altså ikke snakk om store overraskelser i forhold til hva man forventet.

Det er det heller ikke innvendig, men det er i hvertfall desto mer gledelig at GM har tatt hintet om at forrige generasjon så ut og føltes altfor ”billig” i forhold til konkurrentene. Stingrayen har fått et langt mer påkostet interiør med bedre materialer og hyggeligere overflater – så mye bedre enn C6 at fansen forhåpentligvis vil glemme de "rare" baklysene for en stund når de får satt seg inn...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: 10 "fun facts" om Corvette som du kan imponere med