Nå er det travle dager for bilbergerne   sprengkulde betyr at veldig mange får problemer med å få start på bilen. Men heldigvis finnes det råd. (Foto: Scanpix)
Nå er det travle dager for bilbergerne sprengkulde betyr at veldig mange får problemer med å få start på bilen. Men heldigvis finnes det råd. (Foto: Scanpix)

Nå sliter mange med å få start på bilen

Ekstrem kulde gir problemer – unngå at det skjer deg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå er det sprengkulde over store deler av landet – og det betyr trøbbel for svært mange bileiere.

Antallet bilberginger eksploderer når gradestokken faller. Og problem nummer én er at man rett og slett ikke får start på bilen.

Mange har samme årsak

– Få ting er så kjedelig på en iskald morgen som dette: Du setter deg inn i bilen, vrir om nøkkelen – og så skjer det ingen ting. Da er gode råd virkelig dyre, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Men hva er det så som går galt i disse tilfellene?

De fleste av dem har ifølge Benny samme årsak:

LES OGSÅ: Vinterkulda tok knekken på spylevæsketanken

Batteri er ferskvare

– Batteriet er ofte den store synderen her. Det vil si at det ikke har nok strøm til å klare å starte bilen. Det igjen kan ha mange årsaker Kulde reduserer batteri-kapasiteten betraktelig.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.

Har du i tillegg mye småkjøring og høyt strømforbruk med varmeseter, bakrutevarme, varmeapparatet på fullt blås, så gjør ikke det saken bedre.

Bilbatterier er også fersksvare og blir dårligere med årene, normal levetid er fire til seks år, sier Benny.

Del med Facebook-vennene dine

Jevnlig påfyll

Du kan imidlertid enkelt forlenge levetiden på batteriet. Det gjør du ved å gi det ekstra lading noen ganger i løpet av vinteren. En batterilader koster fra bare noen hundrelapper.

Mange har også batterilader i kombinasjon med motorvarmer, da får batteriet jevnlig "påfyll".

LES OGSÅ: – Må jeg bytte batteri hvis det har vært flatt én gang?

Varmer opp motoren

– Motorvarmer er også en veldig god forsikring mot startproblemer. Her finnes det flere utgaver, til svært forskjellige priser. Men de gjør i praksis det samme, nemlig å varme opp motoren før du skal starte den.

– Dermed kreves det mye mindre for å få start – og som en bonus kan du også sette deg inn i god og varm bil.

– Da blir også behovet for å bruke andre strømkilder i starten av turen mindre, sier Benny.

LES OGSÅ: Så mye koster det å bruke motorvarmer

Service er viktig

I forkant av vintersesongen anbefaler han også å få målt ladingen, altså sjekke om dynamoen gjør jobben sin.

– Dette er helt grunnleggende, hvis ikke dynamoen fungerer som den skal, vil heller ikke batteriet få nok strøm.

– I det hele tatt: Hvis man slurver med servicer og ettersyn på bilen, øker sjansen for startproblemer kraftig.

– Er det lenge siden du har hatt bilen på service? Kombinasjonen av gammel, tykk olje, tett luftfilter og slitte tennplugger er ikke noen ”innertier” ved kaldstart. Har du dieselbil, kan det også være en eller flere glødeplugger som ikke fungerer optimalt.

Vanskeligere med diesel?

– Men apropos diesel? Er det slik at det er vanskeligere å få start på en dieselbil enn en bensinbil når det blir virkelig kaldt?

– Dette er nok en myte som har gått litt ut på dato. Det vil si: Det skal være virkelig seriøst kaldt før en dieselbil får problemer på grunn av drivstoffet. Da snakker vi minst 30 minusgrader.

LES OGSÅ: Hva er best på vinteren – bensin eller diesel?

Skiller ut vokskrystaller

– Men diesel er et tyngre stoff enn bensin og det gjør at diesel får dårligere kuldeegenskaper. Det er særlig streng kulde over tid som skaper problemer for dieselbilene. Diesel begynner så smått å skille ut vokskrystaller ved ca. 10 minusgrader. Noe som igjen kan tette dieselfilteret, men som regel må det være mye kaldere for at dette skal bli et problem.

– En vanlig misforståelse er at dieselen på tanken fryser når det blir minus 32 grader ute, men lufttemperatur gjenspeiler ikke nødvendigvis temperaturen i dieselen.

– På biler som brukes jevnlig, vil bruken bidra til å holde temperaturen i dieselen oppe. Blir bilen derimot stående utendørs i ekstremkulde over lang tid, synker temperaturen på dieselen og da kan man få problemer, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Visste du at bilen skal ha egen diesel på vinteren?