Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De er elsket som arbeidsbiler – og noen bruker dem også som privatbil. En pickup er noe av det mest fleksible som finnes av kjøretøy.

Enten du bruker lasteplanet til å kjøre lecablokker og sement hver dag – eller holder det rent og støvfritt bortsett fra de to gangene i året du trenger å kjøre noe til fyllinga.

Del med Facebook-vennene dine

Helt til topps

En pickup har i mange år hatt en særstilling på det norske markedet, nemlig Toyota Hilux. Og til tross for flere nye og sterke konkurrenter, ble også 2012 et knallår for Hilux.

Som så mange år tidligere gikk den også i fjor helt til topps på salgsstatistikkene.

Salget endte på 1046 eksemplarer, det er for øvrig en økning på sterke 8,7 prosent i forhold til 2011.

Pickup med det lille ekstra – les testen av Hilux her:

Legendarisk driftssikkerhet

– Det er mildt sagt imponerende og viser at Hilux for mange kjøpere er synonymt med pickup, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som forklarer suksessen slik:

– Siden Hilux ble lansert i 1968 har den opparbeidet seg rykte som en enkel, solid bil med en framkommelighet som få andre kan vise til for samme pris. Driftssikkerheten er bortimot legendarisk og det er få andre biler som tåler like mye juling.

– Om noe skulle få i stykker så er den allikevel enkel å skru på – i alle fall de litt eldre modellene. De nyere har naturlig nok blitt mer avanserte, sterkere og komfortable i takt med tiden, men den er allikevel tro mot det opprinnelige konseptet fra 1968, mener Benny.

LES OGSÅ: Er denne Toyotaen den perfekte feriebilen?

Konkurranse fra VW

Japanerne har lenge dominert dette segmentet fullstendig i Norge, men da Volkswagen endelig lanserte sin Amarok, var det grunn til å vente at det ville merkes godt.

Det har det også gjort, selv om Amarok ikke har klart å vippe Hilux av tronen.

VW-pickupen endte på andreplass i fjor, med 723 solgte eksemplarer. Det er pluss 6,3 prosent i forhold til 2011.

Realt arbeidsjern: Les testen av Amarok her

Gammel traver

På tredjeplass finner vi Isuzu D-Max som også hadde et godt salgsår. S-Max økte salget med 15,7 prosent, til slutt endte antallet på 669 eksemplarer.

På fjerdeplass finner vi så en annen gammel traver i klassen, nemlig Nissan Navara.

Også den med pen økning i fjor (pluss 7,7 prosent) – til sammen 407 nye Navaraer ble registrert i fjor.

LES OGSÅ: Derfor elsker Bjørn sin Toyota Land Cruiser

Personbilfølelse lover Toyota, japanske pickup-interiører er ikke hva de en gang var.

LES OGSÅ: Falt pladask for denne Toyotaen på skiferie