Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Har du hørt noe om problemer med automatgirkassen til Mercedes Geländevagen? Har planer om å kjøpe en som har gått ca. 175 000 km.

Hilsen Ulf

Benny svarer:

Hei Ulf!

Tøff bil!

Jeg jobbet i min spede ungdom hos Bertel O Steen og kan bekrefte at disse kassene – slik som alle andre girkasser – raser innimellom. Det gjelder først og fremst på gamle biler som har gått et stykke ...

Jeg kjenner absolutt ikke til at det er noen spesifikk svakhet på akkurat Mercedes-modellen som du nevner, men det er uansett grunn til en litt nøye sjekk om den girer pent, mykt og rykkfritt ved prøvekjøring.

Det er slett ikke alle biler det skal gjøres på lengre, men disse har et filter i girkassen som skal byttes med jevne mellomrom, sammen med giroljen. Altså rett og slett en service på selve girkassa. Sjekk at dette er gjort i henhold til fabrikantens anbefalinger.

Service kit til automatgirkasse, med pakninger, filter og olje. Illustrasjonsbilde.

LES OGSÅ: Girkassen røk etter bare noen få måneder

Oljen forteller mye

Sjekk også at det er nok automatgirolje på girkassen ved prøvekjøring. Sørg for at bilen er varmkjørt, sett den plant med girspaken i "N" og parkeringsbremsen på. Oljen peiles mens motoren går på tomgang.

Så kommer nesten det aller viktigste. Nemlig det som kan sladre om at et havari er nært forestående. Se på nøye på oljen, den skal være rød og klar og lukte godt (OK – det var kanskje å ta i, ATF-olje lukter nemlig ikke spesielt godt ...)

Er den brun, er det all mulig grunn til å være OBS. Lukter den i tillegg svidd / brent, er det ikke lengre et spørsmål om girkassa kommer til å havarere – men snarere når ...

Det er jo slik at det er vanskelig å helgardere seg mot uforutsette hendelser og jo eldre bil – desto mer uforutsigbart. Følger du de enkle rådene ovenfor har du i alle fall gjort ditt for å sjekke at automatgirkassa er i orden – så får man bare krysse fingrene for at den holder lenge.

At en automatgirkasse blir slitt og må overhales etter 150.000–200.000 kilometer er ikke uvanlig, selv om de også kan gå mye, mye lengre. Jeg har selv hatt bil som har gått over 600.000 kilometer med uåpnet kasse. Skal vel ikke påstå at den var helt i toppform, men den fungerte i alle fall.

En overhaling koster ofte mellom 25.000- og 35.000 kroner, ofte enda mer. Med andre ord ganske dyrt og dette er noe de aller færreste fikser selv.

Overhaling av automatkasse er ikke noen typisk gjør-det selv jobb. Illustrasjonsbilde

Disse overhales som oftest på egne verksteder som har spesialisert seg på nettopp dette og ikke hos den lokale merkeforhandleren. Dette medfører ofte at jobben tar litt tid også. En uke går fort, med frakt fram og tilbake, åpning av kassa, bestilling av riktige deler, montering og testing.

Jeg vil absolutt anbefale deg å ha en økonomisk buffer i bakhånd om du kjøper en slik bil. Ikke bare er de drivstofftørste, men de koster en del å holde på veien i tillegg – selv om girkassa trolig holder ...


Les også: Kan jeg ta med egne deler på verkstedet?


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: Kjøp vinterdekk–få med bil

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: