Dette er Captur - ny crossover fra Renault som debuterer offisielt i mars.
Dette er Captur - ny crossover fra Renault som debuterer offisielt i mars.

Renault Captur: Endelig får de modellen som kan løfte salget

Ny crossover kommer til høsten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter noen heller forsiktige år, er Renault nå på offensiven når det gjelder sprekt design.

Nylig lanserte Clio er en av de lekreste bilene i sin klasse – og nå er det klart for en modell som nok både Renault og merkets venner har ventet lenge på. Endelig får de en modell som skal konkurrere i en av de raskest voksende bilklassene, nemlig mindre crossovere.

Del med Facebook-vennene dine

Friskt design

Captur ble første gang vist tilbake i 2009, da som konseptbil.

Her fikk vi se hvordan Renault tenkte seg en kompakt crossover – med usedvanlig friskt design.

De meget spesielle dørene, smal vinduslinje og kraftige, skulpturerte skjermer ga bilen et svært aggressivt inntrykk.

LES OGSÅ: Gjett hvilket bilmerke de mest aggressive kjører

Skille seg ut

Nå er Captur endelig klar for produksjon. Renault har akkurat sendt ut de første offisielle bildene av den, og selv om det endelige resultatet er nedtonet i forhold til konseptet, er dette fortsatt en bil som kommer til å skille seg ut i trafikken.

Den kraftige fronten med diger Renault-logo i midten er beholdt.

Bilen har fått fire vanlige dører og "glassoverbygget" er betraktelig større. Til gjengjeld har den fått mer offroad-styling, i fronten, over hjulbuene og langs siden.

Slik ser Captur ut i produksjonsklar utgave, bilen er på plass hos de norske Renault-forhandlerne til høsten.

LES OGSÅ: Lavprisbil til 100.000 kroner skal redde salget

Vokser kraftig

I årene som har gått siden Renault viste konseptbilen, har dette bilsegmentet vokst kraftig.

Vi snakker om en kompakt crossover, eller mini-SUV om du vil. Med lengde på 4,12 meter skal Captur utfordre biler som Opel Mokka, Peugeot 2008 og konsernbror Nissan Juke.

LES OGSÅ: Hyundai i20: Her får konkurrentene noe å bryne seg på

Høy sittestilling

Captur er bygget på nye Clio-plattformen. Selv hevder Renault at bilen skal by på det beste fra tre forskjellige bilkonsepter:

Designmessige detaljer og høy sittestilling som i en SUV, romslig kupe og modulære interiørdetaljer som i en flerbruksbil – og kjøreglede og komfort som i en kompaktbil

Konseptbilen var svært radikalt designet også innvendig, produksjonsklar modell er klart mer nedtonet, men fortsatt friskt og lekent.

Kommer til høsten

Personlig skreddersøm er en av trendene i bilverden akkurat nå. Captur har lakkdetaljer som kan skreddersys etter kundens ønsker og kommer med en original to-toners lakk. Også innvendig kan man velge detaljer

Utstyr som nøkkelfri tilgang, bakkestartassistent og ryggevarsler er standard helt fra rimeligste utgave.

Captur debuterer offisielt på bilutstillingen i Genève i mars og er ventet til Norge i løpet av høsten 2013.

LES OGSÅ: Får toppkarakter i ny krasjtest

Slik så Captur ut da den ble vist som konseptmodell første gang i 2009. Det har skjedd noen ting med den siden da...


LES OGSÅ: Denne SUV-en kan du skremme naboen med