Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Den er blitt lekker etter face liften, Mercedes E-klasse. Nå kommer den også i ny AMG-versjon. Og her slås det på stortromma så det rister både i Ingolstadt og Munchen.
Den er blitt lekker etter face liften, Mercedes E-klasse. Nå kommer den også i ny AMG-versjon. Og her slås det på stortromma så det rister både i Ingolstadt og Munchen.

Mercedes E63 AMG: Her den nye sjefen blant familieracerne

Parkerer det meste – og nå får du den med 4x4 også. Se bildene:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke lenge siden vi viste det første bildet av nye E63 AMG. Men den gangen hadde vi ingen ytterligere spesifikasjoner på bilen. Vi kunne bare avsløre at den vil komme med firehjulstrekk, eller 4Matic som Mercedes kaller det.

Nå har vi imidlertid både masse bilder og informasjon om det som virkelig betyr noe, nemlig motor og ytelser. Og her snakker vi tall!

Her setter Mercedes en helt ny standard.

LES OGSÅ: AMG: Disse tallene står for mye moro!

Hinsides effekt – vanvittige ytelser

De tre store i Tyskland, Audi, BMW og Mercedes, har i årevis konkurrert om å ha de råeste bilene. AMG har sørget for at Mercedes aldri har måtte halse etter. Snarere tvert imot. Når det kommer til effekt og akselerasjon, har de ofte vært toneangivende.

Nå gjør de det igjen. Etter at BMW M5 kom med 560 hk – mens Audi nettopp har kommet med ny RS6 med 550 hk – banker Mercedes til med en S-utgave av E63 AMG med 585 hestekrefter! 585!

Resultatet av den hinsides effekten er heller ikke til å legge skjul på: 0–100 km/t er unnagjort på 3,6 sekunder i raskeste variant. Dette blant annet takket være et dreiemoment på episke 800 nm – og 4Matic som presser kreftene i bakken i stedet for at de, bokstavelig talt, går opp i røyk.

LES OGSÅ: Mercedes SLS AMG Electric Drive: Denne superbilen er perfekt for Norge

E63 AMG sedan rett bakfra

"Bare" 557 hk i vanlig E63 AMG

Motoren er fortsatt en 5,5-liters V8-er med dobbelt turbo. Men det har blitt spredd litt magisk pulver på den, slik at effekten har kunnet økes til å være bare 15 hk unna 600!

Men det er altså på S-varianten. Skal du ha den "vanlige" E63 AMG-en, så snakker vi 557 hk. Men selv det er en kraftig økning fra de 525 som er til rådighet i dagens E63 AMG.

Vi minner om at 525 hk ikke akkurat er småtteri, og undertegnede har vært så heldig å få erfare denne motoren i en CLS. Det virket mer enn nok allerede da! Hvordan det kjennes ut når du får henholdsvis 32 og 60 (!) hk til, tør vi nesten ikke å tenke på en gang. Men vi vil gjerne prøve! La det for all del ikke herske noen som helst tvil om det ...

LES OGSÅ: Mercedes E55 AMG: Familieracer på billigsalg

Under literen

Når det gjelder forbruk klarer ikke noen av variantene seg med et snitt på under literen i kombinasjon med 4Matic. Både med 557 og 585 hk er snittforbruket 1,03 l/mil (1,05 l/mil stasjonsvogn).

Dropper du trekk på alle fire, vil du imidlertid kunne vise til 0,98 l/mil.

E63 AMG interiør 2

LES OGSÅ: Mercedes SLR McLaren: – Høres ut som krysning av et fly og et romskip

Flere godbiter i vente

Prisene på disse bilene er ikke klare. Men du kan jo like godt få en takst på huset og hytta med en gang. Så vet du kjapt om det lar seg løse. I alle fall i teorien.

Vi legger til at motoren som brukes i E-klasse også kommer i AMG-versjonen av CLS – både i firedørscoupé- og stasjonsvognvarianten, Shooting Brake.

CLS 63 AMG coupe
CLS 63 AMG stv

Firedørscoupé-lillebroren, CLA, og A-klasse skal også være på plass med AMG-versjon og 4Matic innen to år. Det er altså mer å glede seg til.

Så da er hanskene kastet, Audi og BMW. Hva svarer dere til dette?

Hva synes du er den råeste familieraceren på markedet akkurat nå? Bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Audi RS6: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige

AAMG 3 hovedfoto

Den er diger - og heftig, Mercedes E 63 AMG stasjonsvogn.

E63 AMG stv bakfra

E63 AMG sedan forfra

E63 AMG sedan bakfra

E63 sedan rett fra siden

AMG 63 interiør 1

LES OGSÅ: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie