Se hvordan Nissan har lekt seg med glassflatene langs siden - og integrert dem i bakvinduet! Stilig detalj, men det gjenstår å se om det blir med over til produksjonsklar bil.
Se hvordan Nissan har lekt seg med glassflatene langs siden - og integrert dem i bakvinduet! Stilig detalj, men det gjenstår å se om det blir med over til produksjonsklar bil.

Resonance Concept: Så lekker kan en SUV være

Nissan leker seg – og bilen er snart klar.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med den kompakte crossoveren/SUVen Juke viser Nissan at de både vil – og tør – lage biler som virkelig skiller seg ut i mengden.

Juke er en av de mest særpregede nybilene du kan kjøpe og designet er egnet til å skape sterke følelser:

Enten elsker man det – eller så synes man det er rett og slett stygt.

Det er svært få som er likegyldige og dermed har Nissan oppnådd det de ønsket.

Nissan valgte en dristig profil på sin lille crossover Juke.

Del med Facebook-vennene dine

Skal vekke oppsikt

Nå ønsker Nissan å gjenta det hele et par klasser opp i størrelse. Når SUV-en Murano nå nærmer seg avløsning, ligger det nemlig an til et design som skal vekke oppsikt i klassen.

Akkurat nå viser de konseptbilen Resonance på bilutstillingen i Detroit. Det skal være en smakebit på hva vi kan vente oss på SUV/crossover-design fra Nissan i årene framover.

Den stygg-raske andungen: Les testen av Juke her

Store glassflater

Her viser Nissan at de satser på bølgende og flytende linjer i designet. Hovedinntrykket er sporty – og veldig langt fra firkantede offroadere.

Foruten de svært karakteristiske sideprofilene, er store glassflater med på å prege designet. Taket flyter nærmest oppå bilen, mens de bakre sidevinduene og bakvinduet er integrert, sammen med baklyktene.

Slik ser Nissan for seg framtidens dashborddesign, den store infoskjermen i midten har en rekke funksjoner.

Norges mest solgte cabriolet: Her kan du lese testen

Senere i år

Resonance er et konsept, men det skal i praksis være en nesten produksjonsklar Murano. Bilen skal nemlig begynne å rulle ut fra fabrikken senere i år, som 2014-modell.

Murano har til nå blitt produsert i Japan, nå har det akkurat blitt kjent at Nissan skal flytte produksjonen til USA som også er et stort marked for modellen.

Var uselgelig

Her hjemme har det blitt solgt noen ti-talls Muranoer opp gjennom årene. Lenge var bilen så godt som uselgelig, ettersom den bare kom med en 3,5-liters bensinmotor.

Med 2,5-liters diesel ble den straks bedre tilpasset det norske avgiftssystemet.

Akkurat nå ligger det sju eksemplarer med dieselmotor til salgs i bruktmarkedet.

LES OGSÅ: Dette er mildt sagt en sær bilnyhet

Norges billigste

Prisene starter her på i underkant av 600.000 kroner for en 2010-modell. Rimeligste Murano i Norge har for øvrig prisforlangende på 247.000 kroner, det er en

2003-modell med bensinmotor, mye utstyr og ikke avskrekkende 143.000 kilometer på telleverket.

Flytende linjer og en front som vi sannsynligvis vil få se mer av på Nissans nye konseptbil, Resonance.

Les mer om Murano: Glemt luksus-SUV på billigsalg