
Resonance Concept: Så lekker kan en SUV være
Nissan leker seg – og bilen er snart klar.
Med den kompakte crossoveren/SUVen Juke viser Nissan at de både vil – og tør – lage biler som virkelig skiller seg ut i mengden.
Juke er en av de mest særpregede nybilene du kan kjøpe og designet er egnet til å skape sterke følelser:
Enten elsker man det – eller så synes man det er rett og slett stygt.
Det er svært få som er likegyldige og dermed har Nissan oppnådd det de ønsket.

Skal vekke oppsikt
Nå ønsker Nissan å gjenta det hele et par klasser opp i størrelse. Når SUV-en Murano nå nærmer seg avløsning, ligger det nemlig an til et design som skal vekke oppsikt i klassen.
Akkurat nå viser de konseptbilen Resonance på bilutstillingen i Detroit. Det skal være en smakebit på hva vi kan vente oss på SUV/crossover-design fra Nissan i årene framover.
Den stygg-raske andungen: Les testen av Juke her
Store glassflater
Her viser Nissan at de satser på bølgende og flytende linjer i designet. Hovedinntrykket er sporty – og veldig langt fra firkantede offroadere.
Foruten de svært karakteristiske sideprofilene, er store glassflater med på å prege designet. Taket flyter nærmest oppå bilen, mens de bakre sidevinduene og bakvinduet er integrert, sammen med baklyktene.

Norges mest solgte cabriolet: Her kan du lese testen
Senere i år
Resonance er et konsept, men det skal i praksis være en nesten produksjonsklar Murano. Bilen skal nemlig begynne å rulle ut fra fabrikken senere i år, som 2014-modell.
Murano har til nå blitt produsert i Japan, nå har det akkurat blitt kjent at Nissan skal flytte produksjonen til USA som også er et stort marked for modellen.
Var uselgelig
Her hjemme har det blitt solgt noen ti-talls Muranoer opp gjennom årene. Lenge var bilen så godt som uselgelig, ettersom den bare kom med en 3,5-liters bensinmotor.
Med 2,5-liters diesel ble den straks bedre tilpasset det norske avgiftssystemet.
Akkurat nå ligger det sju eksemplarer med dieselmotor til salgs i bruktmarkedet.
LES OGSÅ: Dette er mildt sagt en sær bilnyhet
Norges billigste
Prisene starter her på i underkant av 600.000 kroner for en 2010-modell. Rimeligste Murano i Norge har for øvrig prisforlangende på 247.000 kroner, det er en
2003-modell med bensinmotor, mye utstyr og ikke avskrekkende 143.000 kilometer på telleverket.

Les mer om Murano: Glemt luksus-SUV på billigsalg