Når ulykken først har vært ute, er det viktig å dokumentere best mulig hva som faktisk har skjedd. Ofte er det påstand mot påstand   og da har forsikringsselskapene en vanskelig jobb å gjøre.
Når ulykken først har vært ute, er det viktig å dokumentere best mulig hva som faktisk har skjedd. Ofte er det påstand mot påstand og da har forsikringsselskapene en vanskelig jobb å gjøre.

Nei – det er ikke i rushtiden det smeller mest

Vi stresser nemlig enda mer en annen tid på døgnet.

Morgenrushet kan være et mareritt for mange av oss. Sjelden går klokken fortere enn når man skal levere i barnehage eller skole, stå i kø – og prøve alt som prøves kan for å rekke jobben i tide.

Men morgenrushet er likevel ikke perioden da det smeller mest på veiene.

Nei, antallet trafikkskader er nemlig betydelig høyere mellom klokken 12 og 14 på dagen – typisk tidsrommet mange av oss har lunsjpausen innenfor.

Del med Facebook-vennene dine

Skal bare ...

Bilskadene i lunsjtiden kommer årlig opp i over 350 millioner kroner, og antall bilskader i lunsjtiden er faktisk 60 prosent høyere enn i morgenrushet, viser beregninger fra If Skadeforsikring.

For mange medfører en kjapp tur ut i lunsjen også et uheldig møte med andre bilister.

I tillegg til all frustrasjonen som en skadesituasjon normalt fører til, kan lunsjstresset i bil også bli kostbart – kanskje med bonustap på forsikringen og utgifter til egenandel.

LES OGSÅ: Vi skylder på hverandre!

Rygging og påkjøring

– I lunsjtiden inntreffer det oftest ulykker i sammenheng med rygging og at man kjører på parkerte biler. Dette er typiske skader som ofte oppstår i forbindelse med stress, uoversiktlighet og dårlig tid. sier rådgiver Jack Frostad i If Skadeforsikring.

Skadetallene, som er bearbeidet ut fra FNOs trafikkskadestatistikk, viser at det er vesentlig flere bilskader i timen mellom 12 og 13 enn timen før og etter.

Når så mange med dårlig tid er ute og kjører bil samtidig, får vi denne overraskende opphopningen av skader i lunsjtiden.

LES OGSÅ: Stoppet i rundkjøring – fikk P-bot.