Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det finnes mange håndverkere som skramler rundt i vanlige varebiler og som drømmer om en Toyota Landcruiser. En skikkelig en – med V8-motor under panseret.

Bilen er både romslig, kraftig, velutstyrt og komfortabel, men den koster deretter. Drøyt 900.000 kroner som varebil – før du med eget firma drar av momsen ...

Unik posisjon

Dette til tross – Landcruiser V8 er en legende og har en ganske unik posisjon.

Den stive prisen til tross, ruller det hvert år noen titalls nye biler av denne typen ut på norske landeveier. Enten det er som praktiske jobbebiler med unik framkommelighet – eller man bare har behov for to seter og nyter å ha et gigantisk varerom bak skilleveggen.

Les også: Landcruiseren for deg som vil syns:

Slutt som varebil

Men nå er det slutt.

– Nye ombygde varebiler klasse 2 må fra 29. april 2013 tilfredsstille EUs krav til varebil, det vil si være klassifisert som varebil (N1) i EUs typegodkjenningssystem. I praksis vil det si at alle Landcruiser toseters varebiler må være N1-klassifisert fra fabrikk, forklarer Tove Hejll som er informasjonskonsulent hos Toyota Norge.

– Landcruiser V8 vil ikke komme med denne klassifiseringen fra fabrikk, dermed kan den heller ikke selges som varebil etter 29. april 2013, forteller hun videre.

Bygges om lokalt

Hun understreker at dette kun gjelder for V8-modellen.

– Ja, Landcruiser 150, som er litt mindre og også den klart mest solgte Landcruiseren, leveres med N1-klassifisering fra fabrikk. Bilen produseres som femseters utgave, men blir bygd om til toseters varebil med grønne skilter lokalt og med skillevegg på vanlig måte forsikrer hun.

Noen på lager?

– Men hvis man har lyst på en Landcruiser V8 varebil nå – hva gjør man da? Dere har kanskje noen på lager?

– Nei, dessverre. Det er tomt på lager og ikke mulig å bestille heller, da siste produksjon har gått.

– Eneste mulighet er om det er noen forhandlere som kan ha en slik bil stående på lager lokalt. Det er i så fall kun snakk om et svært begrenset antall biler, så da må man virkelig kjappe seg, avslutter Tove Hejll.

Guide: Slik bygger du om varebilen til stasjonsvogn:

En voldsom bil

De fleste av disse selges som varebiler og byr dermed på gedigen bagasjeplass (Foto: Benny Christensen)

Vi testet den for ikke lenge siden, og dette er noe av det vi skrev:

"Bilen er nesten fem meter lang og to meter bred. Felgene er på 20 tommer, men ser ikke spesielt store ut. Det sladrer om at dette ikke er noen smågutt akkurat ...

Får du ikke plass til deg og ditt i denne bilen – så kan jeg ikke skjønne annet enn at du har et seriøst problem".

Hele testen leser du her: