Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Er umusikaliteten som den toneangivende bilprodusenten Audi viser bare et uttrykk for produsentens begrensede forståelse av ansvar, eller er den representativ for store deler av bilbransjen, spør foreningen retorisk på sin nettside, og fortsetter:

– Trafikkstøy er det miljøproblem som plager flest mennesker i Europa, og ifølge WHO kan støy relateres til hvert 50. dødelige hjerteattakk i Europa. I lys av dette blir pressemeldingen fra Audis PR-avdeling spesiell lesning, mener Norsk forening mot støy.

Her kan du se bilder av nye Audi S6

Ønsker å dempe støy

Europas politikere vurderer for tiden lover som har til hensikt å dempe støyen fra nye biler.

Det foreligger omfattende dokumentasjon om viktigheten av å tøyle motorstøy fra trafikken.

Med dette som bakteppe har Audi likevel laget en svært så "støyende" pressemelding med tittelen «Nye Audi RS 6 Avant: Grensesprengeren».

Les også: Versting kan bli enda verre

– Sportslig og markant

I pressemeldingen heter det blant annet:

«0-100 km/t gjøres unna på 3,9 sekunder. Det er over et halvt sekund raskere enn forrige generasjon. Ved standard konfigurasjon er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men velger man Dynamic eller Dynamic plus pakken økes toppfarten til henholdsvis 280 km/t og 305 km/t. Lyden fra de to ovale eksospottene er sportslig og markant. Egne spjeld i eksosanlegget kan åpnes når man ønsker en enda kraftigere lyd. Hvis ikke det er nok, kan et sportseksosanlegg også leveres.»

Her kan du lese hele pressemeldingen fra Audi

Audi RS6 er noe av det heftigste som ruller på fire hjul. Til sommeren kommer den til Norge.

«RS6: Sprenger av hjerte og blodkar»

Norsk forening mot støy peker på at Audi 6-serien for øvrig har en spennende ny teknologi knyttet til eksosanlegget.

Dette utstyret bidrar til å dempe støyen på bilene, men for RS versjonen går man tydeligvis motsatt vei.

En uavhengig ekspert forteller at «ventiler i eksossystemet for å gi tøffere lyd er velkjent teknologi nå. Avgassene ledes utenom en av lydpottene. Det er uendelig lange diskusjoner om hvordan dette skal takles når de nye EU-bestemmelsene kommer (AESP). Denne ukulturen har utviklet seg mens støybestemmelsene har stått stille i 20 år.»

Les også: Lekker Audi på vei

– Kanskje bør tittelen justeres: «Audi RS 6 Avant: Sprengeren av hjerte og blodkar», foreslår Norsk forening mot støy og konstaterer nøkternt at bilen heldigvis blir så dyr at det trolig blir få av på norske veier når den er leveringsklar fra sommeren.

Informasjonssjef hos Audi i Norge, Marius Tegneby, kommenterer saken på denne måten:

- Jeg beklager dersom vår pressemelding oppfattes som støtende på enkelte. For modeller som Audi RS 6 Avant er lydbildet en viktig del av bilens image, men vi kunne vært tydeligere på at i "comfort-mode" så dempes lyden i bilens eksosanlegg. Det er altså opp til føreren selv å styre lyden og dermed heller ikke et problem å dempe den. Bilen er forøvrig innenfor alle nødvendige krav for godkjenning, inkludert støy.

Hva synes du – overreagerer Norsk forening mot støy, eller er det på sin plass med et større fokus på dette med lyd? Bruk kommentarfeltet under:

Les flere bil- og motorsaker i siste. nos motormagasin her

Innvendig er det godt støydempet, slik at lyden fra eksosanlegget ikke høres så godt.

LES OGSÅ: Topp 10: De dårligste bilene de siste 15 årene