OVERRASKET: Hedda Kise klarte å omvende fiskehater Martin Thorkildsen (23) med sine hjemmelagde fiskepinner. (Foto: TV 2/)
OVERRASKET: Hedda Kise klarte å omvende fiskehater Martin Thorkildsen (23) med sine hjemmelagde fiskepinner. (Foto: TV 2/)

Hedda frelste fiskehateren med denne oppskriften

Prøv Hedda Kises hjemmelagde fiskepinner!

Meld deg inn i Sportyklubben du også!

Martin Thorkildsen (24) har aldri vært glad i fisk og dette ble derfor nedprioritert i kostholdet hos den lille familien på tre.

– Det er litt dårlig gjort overfor Sander, men pappa liker ikke fisk og da liker heller ikke han fisk, sier småbarnsfaren.

Da Martin bestemte seg for å endre livsstil med «Sporty: Gjør livet lettere!»ville programleder Hedda Kise vise ham sine hjemmelagde fiskepinner som hun håpet ville falle i smak.

Se video i vinduet øverst!

Velg kvalitetsfisk
– Det er viktig å bruke fisk av beste kvalitet, den lukter mindre og smaker mindre tran. Derfor bruker jeg gourmettorsk fra frysedisken eller plommetorsk fra ferskvaredisken, forteller Hedda Kise.

Programlederen har fire barn, og to av dem er allergiske mot gluten. Hedda bruker derfor glutenfritt mel når hun lager fiskepinner.

– Det gir en egen smak og en annen skorpe enn hvetemel. Jeg velger også å steke torsken i melange selv om dette gir noen ekstra kalorier. Det viktigste er at barna får i seg fisk, og jeg synes det er verdt det, sier Kise.

LES OGSÅ: Martin trente seg 5 centimeter høyere

Grønnsaker i skåler
Som tilbehør anbefaler Hedda at man serverer oppskårne grønnsaker i små skåler.

– Mange barn er veldig kresne, og det er Martin også. Det verste de vet er grønnsaker som er blandet, da mister de kontrollen. For å få mine barn til å spise grønnsaker, serverer jeg rå grønnsaker i skåler. Da har jeg forskjellige grønnsaker i hver skål.

– Min erfaring er at barn liker rå grønnsaker bedre enn kokte. Det likte Martin og sønnen også.

Grønnsaker som egner seg godt er for eksempel, agurk i staver, mais, tomater, søt paprika, sukkererter, hjertesalat, gulrot og agurk.

Bland ris og quinoa
– Martin var ikke glad i fullkornris og vi prøvde derfor en annen vri. Jeg blandet jasminris med halvparten quinoa. Det er veldig proteinrike, kalorifattige og mettende små frø. Disse skal koke like lenge som ris og jeg pleier å koke det sammen. Disse gjør maten litt sunnere og det smaker enda bedre.

I stedet for fet saus, bruker Hedda litt balsamicoeddik over salaten.

– Her er det viktig at man sjekker ingredienslisten på eddiken. Ikke velg en som er tilsatt sukker, men en litt dyrere variant. Den er drøy i bruk og kjempegod, forteller småbarnsmoren.

Retten falt i smak både hos Martin og Sander (2).

– Fiskepinnene til Hedda har vi laget i etterkant også. Vi prøver å spise fisk 1–2 ganger i uken, og da gjerne hjemmelagde fiskepinner eller ovnsbakt laks, sier Martin.

LES OGSÅ: Kuttet brus og gikk ned 9 kilo

Dette trenger du:
* Torskefilet (gjerne gorumettorsk)
* Glutenfritt mel
* Salt/pepper
* Ris
* Quinoa
* Rå, oppskårne grønnsaker
* Balsamicoeddik

Slik gjør du:
* Bland salt, og eventuelt litt pepper, sammen med glutenfritt mel
* Vend små stykker av torskefilet i melblandingen
* Stek stykkene i margarin

LES OGSÅ: Slanker ti personer uten å telle kalorier

Laks i folie
Treningsekspert og personlig trener Anne Marte Sneve har tidligere delt sin favorittoppskrift i «Sporty: Gjør livet lettere!».

Laks stekt med grønnsaker i folie kan lages på svært kort tid. Denne retten er også både sunn og smakfull.

Se video:

691055

Slik gjør du:
1. Kutt opp grønnsaker etter eget ønske og legg dem på folie
2. Ta deretter over 2 ss med matyoghurt, krydre litt pepper, salt eller annet krydder.
3 Legg på laksen og smør et lite lag pesto til slutt før du pakker den inn i folien

Stek i ca. 20 minutter på 180 grader, steketid avhengig av hvor godt stekt du ønsker den skal være.

Se «Sporty: Gjør livet lettere!» søndag kl. 19.00!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!