C70: Nå er det slutt for denne Volvoen
De siste 150 bilene blir helt spesielle
Etter omtrent 85.000 produserte eksemplarer er det slutt. Vi snakker om Volvo C70 som har blitt produsert ved fabrikken i Uddevalla.
Den fabrikken stenges. Enkelt, greit og brutalt. Vi har skrevet om det tidligere også, les hele saken her:
Ikke lønnsom
En av grunnene til nedleggingen er at Volvo-caben – som etter hvert begynner å trekke på årene – ikke selger tilstrekkelig til at videre produksjon er lønnsom. Når den nå legges ned, er den syv år gammel. Det er en anstendig alder i bilverdenen.
Første gang vi omtalte dette, skulle de lage 3000 spesialmodeller som het Volvo C70 Inscription. Les mer om den her.
Men de gir seg ikke der. De siste 150 bilene – som for øvrig er forbeholdt det svenske markedet -blir enda sjeldnere, og lyder navnet Volvo C70 Exclusive.
Dette er bilene Volvo aldri laget:
Er dette nok?
Disse siste bilene fås enten med D5 (diesel) eller T5 (bensinmotor). Som standard finner vi Volvos store premium-stereo med subwoofer, elektrisk passasjersete, parkeringssensorer foran samt innvendig speil med kompass og Volvos etter hvert velkjente BLIS (dødvinkel-varsler).
Er ikke dette nok, så kan bilene også bestilles med navigasjon, "Volvo on call" og tidsur-funksjon.
Om dette er raust nok for at dette skal bli en ettertraktet og verdifull samlermodell kan man jo saktens lure på, men mange mener i alle fall det.
Tre farger er tilgjengelige, sort, hvit og sort metallic.
Les vår test av Volvo C70 her:
Etter at disse er produsert, er det altså kroken på døra her. For godt.
Største markedet har definitivt vært USA. Dit har drøyt 33.000 av de 85.000 bilene funnet veien. England tar andreplassen med 8500 biler, mens 7900 tyskere kjører Volvo C70.
I hjemlandet Sverige ruller ca. 2700 biler.
Det er ingen tvil om at det er en liten billegende som nå takker for seg – så gjenstår det å se når vi får se neste Volvo cabriolet. Det har jo ikke vært flust av disse oppigjennom.