Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi Q5 er en populær modell i den stadig økende SUV-floraen i Norge. Men nå kommer det en ny versjon – som får en hel del mer krefter enn de vi er vant med fra før.

De mest sportslige bilene til Audi får S eller RS-betegnelsen – og har nesten utelukkende bensinmotorer. Men den første Q5-en som gjorde seg fortjent til S-navnet var SQ5 TDI. Den har en 3-liters dieselmotor på 313 hk.

Nå kommer imidlertid det bensindrevne motstykket: SQ5 3.0 TFSI – som byr på hele 355 hk.

Den er dessverre, og typisk nok, ikke beregnet på det norske markedet.

Synd

Store bensinmotorer er ikke akkurat det mest "hotte" for tiden – med alt fokuset på miljø og globale utslipp. Men det er ikke alle markeder som er like kritiske til dette som det europeiske.

Derfor vil denne bilen, med den råsterke motoren, lages spesielt for markeder i blant annet Kina, USA, Brasil og Canada.

Synd, for vi skulle gjerne sett noen av disse i Norge også.

Hvordan høres for eksempel 0–100 km/t på 5,3 sekunder ut? Toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Det er i alle fall ikke mange SUV-er som matcher disse tallene ...

Audi SQ5 interiør

LES OGSÅ: SUV: Audi vs. Volvo – hva skal jeg velge?

Lavt forbruk

Hyggelig er også forbruket – 0,85 l/mil ved blandet kjøring er imponerende for en såpass stor og sterk bil.

Audis velkjente og meget gode firehjulstrekk, Quattro, er naturligvis på plass, sammen med en åtte trinns Tiptronic automatgirkassen.

Skulle du være i humør til det, kan du også skifte gir ved å bruke hendler på rattet.

Les vår test av Audi Q5 med 170 hk dieselmotor

Diskret

SQ5 er senket 30 mm sammenlignet med en vanlig Q5 – men stylingen er i kjent Audi-stil diskret og elegant, snarere enn rå og prangende.

Innvendig er det tofargede sportsstoler, fire ulike fargekombinasjoner kan velges.

Utstyrsnivået er som ventet høyt – og selv om listen over standardutstyr er raus til Audi å være, finnes det naturligvis mye å velge fra på menyen over ekstrautstyr også.

LES OGSÅ: Hvordan får jeg mer krefter i min Audi Q5?

Vi får noe annet

SQ5 skal ankomme forhandlerne i USA i tredje kvartal i år.

Men hvis du nå er skuffet over at denne bilen ikke kommer til Europa og Norge, så kan du altså trøste deg med at vi i stedet får dieselversjonen av toppmodellen, SQ5 TDI. Den har vi skrevet mer om her - og er blant annet kjappere fra 0-100 km/t.

Og det er naturligvis lov å privatimportere – om fristelsen skulle bli for påtrengende (men vit da at både radioen ikke fungerer skikkelig i Norge og at blant annet lys må bygges om for å få den typegodkjent i Norge, red. anm.)

Hvis du er mer interessert i rimeligere modeller, kan vi røpe at det i skrivende stund er 216 ulike Q5-er til salgs på finn.no – med priser fra 347.000 kroner.

Audi SQ5 bakfra

Her har du Brooms komplette kjøpeguiden på Audi Q5