Med riktig mat styrker vi immunforsvaret og gjør kroppen mer  motstandsdyktig mot sesongvirus som influensa.
Med riktig mat styrker vi immunforsvaret og gjør kroppen mer motstandsdyktig mot sesongvirus som influensa.

Spis dette og styr unna influensaen

Med riktig mat styrker du immunforsvaret ditt og kroppen er bedre rustet mot sesongvirus som influensa.

I disse influensatider er det ikke bare god håndhygiene, hosting i albuen og vaksinering som kan beskytte oss mot plagsomme virus.

Hvordan merker jeg forskjellen på svineinfluensa og annen influensa?

Overlege og kostholdsekspert, Berit Nordstrand, har svart på lesernes spørsmål nederst i saken.

– Gi mat til de snille tarmbakteriene

Vi kan hjelpe forsvarsstyrken av snille bakterier i magen og hæren av immunceller i blodårer og vev ved å tilføre rikelig at råvarer de trenger i kampen.

SPIS SUNT: Berit Nordstad er overlege, seksbarnsmamma og aktuell med boken boka «Mat med mer - Hverdagsmat for glede, overskudd og helse» (Foto: Hege Killingberg)
– De snille bakteriene i magen produserer nemlig næringsstoffer og stimulererer immunforsvaret, sier kostholdsekspert og overlege, Berit Nordstrand.

Tips: Syrnet melk og yoghurt med melkesyrebakterier er probiotika som styrker den snille bakteriefloraen i tarmen, slik at immunceller effektivt styrkes til kamp.

Fiberrike rotgrønnsaker, betaglutanrik havre og bygg og hele løkfamilien (hvitløk, purreløk, gul og rød løk) er bra for bakteriene i magen.

Les også: – Mørk sjokolade teller som en grønnsak

Gi antioksidantene kraft

Spis fargerike antioksidanter minimum 3 ganger dalig.

Antioksidantrik mat med masse vitamer finner du rikelig av i planteriket. Velg grønnsaker med flest mulig farger. Se for deg at du skal spise mat med alle regnbuens farger.

Tips: Grønnsaker, bær, grønn te og friske urter.

– Velg bittersmak fremfor søtsmak, da plantenes immunstoff finnes i bittersmaken. E-vitaminrike gresskarkjerner og mandler kan hakkes og strøs over salater, sier Nordstrand.

Spis vitamin – og mineralrik mat

Et immunforsvar i kamp krever økt tilførsel av vitaminer.

Visste du at: Barn som tok D-vitamintilskudd daglig hadde 40 % mindre sannsynlighet for å få influensalignende sykdom enn barn som tok placebo.

Tips: B-vitaminrik mat er f.eks belgfrukter, bladgrønnsaker, bygg, brokkoli.

Eksempel på D-vitaminrik mat er fet fisk, som laks.

Mineraler som sink, magnesium, kalium og selen er sentrale når immunforsvaret skal bygges.

Tips: Mandler, paranøtter, grønne bladgrønnsaker, rent kjøtt, østers, yoghurt og mørk sjokolade.

Les mer om nøttenes egenskaper her: Nøtter er det sunneste knasket du kan spise.

Mat som åpner luftveiene

Mineraler kan hjelpe til å åpne luftveiene, ved at de glatte muskelcellene i veggene i de små og trange luftrørene slapper av. Tette luftveier, bronkitt og irritasjonshoste kan bedres.

Tips: Velg klorofyllrike grønne bladgrønnsaker i grønne smoothies. Kaliumrike tomater i tomatbruschetta.

Les også: Influensamedisin er gått ut på dato

– Sopp gjør at immuncellene angriper inntrengere

Sopp styrker immunforsvaret ved å trigge immuncellene slik at de lettere angriper inntrengere. Det stimulerer produksjonen av nye immunceller.

Tips: Hakk sopp og rør inn i pastasaus, salater og omeletter. Bladspinat og skivet sopp surret i smør og hvitløk toppet med litt revet parmesan.

Spis naturlig fett og proteinrik mat

Fisk inneholder rikelig med omega-3, vitamin D, protein, kalium og selen.

Valnøtter (Foto: Illustrasjonsfoto)

Valnøtter er fulle av omega-3 fra planteriket. Nøtter og frø inneholder generelt mye av det sunne fettet.

Tips: Spis fet fisk i spinatsuppe, valnøtter på epledessert, linfrø kvernet i havregrøten, tran.

Les også:Bli kvitt søtsuget

Honning og hvitløk

Honning er gjennom tusenvis av år, i flere kulturer, kjent for sine antiseptiske egenskaper.

Tips til hjemmelaget hostedemper: 1 ss sitronsaft, 1/2 ts revet, fersk ingefær, 1 ts honning og 1 dl varmt vann.

Hvitløk er vist å styrke immunforsvaret både mot infeksjoner og kreft. En fersk studie viser at hvitløk har en effekt når det kommer til å forebygge forkjølelser, men det trengs flere studier for å vise om hvitløken kan forkorte et sykdomsforløp.