Norge er jo et SUV land så man skulle jo tro at Toyota Highlander passet som hand i hanske her hjemme. Illustrasjonbilde.
Norge er jo et SUV land så man skulle jo tro at Toyota Highlander passet som hand i hanske her hjemme. Illustrasjonbilde.

Toyota Highlander: – Denne SUV-en kunne blitt en storselger

Hvorfor selges den da ikke i Norge?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny!

Hvorfor importerer man ikke Toyota Highlander til Europa? Det er en fin SUV som kunne blitt en storselger.

Benny svarer:

Hei du!

Takk for interessant og morsomt spørsmål!

Jeg forstår din undring over dette. Bilen, som jeg mener i stor grad bygger på plattformen til Toyota Camry (heller ikke den får vi kjøpt i Norge lenger) – er jo ganske fin, samtidig som Norge jo er et SUV-land nærmest uten sidestykke.

Jeg vet ikke helt sikkert, men antar at det er flere grunner til at denne SUV-en ikke kommer hit.

For det første er nok dette en SUV som i veldig stor grad er rettet mot det amerikanske markedet. Det vil i sin tur si et annet "spekk" når det gjelder radio, GPS etc., samt at lys, sikkerhetsbelter og slike ting mangler den europeiske godkjenningen.

Slik ser den ut bakfra.
Slik ser den ut bakfra.

Ofte er biler som selges i USA også utstyrt med et helt annet og mykere oppsett i hjuloppheng en det vi Europa foretrekker. Det ville med andre ord bli dyrt å lage en egen produksjons linje for Highlander for oss – som i tillegg skal ha "cold sone"-spekk på våre biler.

Les også: Heller ikke denne tøffingen får vi kjøpt:

Et annet viktig moment er drivverket. Minste motor er en 2,7-liter bensin på 187 hk, mens den som selger mest er en 3,5-liter V6 på 270 hk (!).

Bilene leveres også kun MED automatgir, samtidig som at den er ganske tung. Noe sier meg at CO2-utslippet er høyt, og at bilen derfor ville blitt veldig kostbar har hjemme.

Kanskje tilfredsstiller den ikke Euro5-kravene en gang, og om kun kort tid så er det Euro6 som gjelder ... Amerikanerne er ikke fullt så langt fremme på dette som de en gang var.


Kun automatgir, bare store motorer og annet
Kun automatgir, bare store motorer og annet

Diesel finnes ikke og det er jo liksom det som har vært trenden her hjemme de siste årene. Men den finnes som hybrid – fortsatt med stor bensinmotor, men da i form av en 3,3-liters V6.

Dessuten plasserer den seg midt imellom RAV4 og Landcruiser. Kanskje er dette også av noe betydning – at den ikke skal drive kannibalisme på andre suksessfulle Toyota modeller.

Mulig de vurderer at det er bedre å ha to helt på topp i hvert sitt segment, enn tre med middels plassering i sine segmenter. Topplasseringer betyr jo som kjent ikke så rent lite i markedsføringen.

Bilen er ganske populær og solgte i USA over 120 000 eksemplarer i 2012. Altså omtrent det samme som det totale norske bilsalget i et normalår.

Det sier jo også litt om at Norge er et "lilleputtland" og ofte ikke får den skreddersømmen vi ofte må ha for at bilmodellene skal være aktuelle for oss.

Les også: Kan jeg ta med egne deler på verkstedet?


Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Kjøp vinterdekk – få med bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: