Mercedes S-klasse W116: Dette kaller vi skikkelig Mercedes!

Nå er den unike bilen til salgs.

Den ekstreme Mercedesen er påkostet astronomiske summer og ser ut deretter (Foto: Faksimile fra finn.no)
Den ekstreme Mercedesen er påkostet astronomiske summer og ser ut deretter (Foto: Faksimile fra finn.no)

Det er noe med gamle Mercedes S-klasser. De er store, lange og brede, de har den massive grillen og den velkjente stjerna på toppen.

Det er både noe eksotisk og samtidig noe kjent og kjært som man har respekt for. Man blir liksom litt rettere i ryggen når man møter en slik. Særlig hvis den er svart.

For hvem sitter bak rattet? En statsråd, en sirkusdirektør, en disponent, en kongelig?

Dette er Mercedesen som nekter å dø:

Sannheten er vel at alle disse gjennom årenes løp har vært å finne - om ikke bak rattet - så i alle fall i baksetet på en Mercedes S-klasse.

Er det din tur?

Nå kan det være din tur. Mercedes 450 SEL-en på bildene er nemlig tilsalgs.

Ikke for småpenger akkurat, men så er jammen meg bilen påkostet astronomiske summer også - og resultatet er deretter. En helt unik utstillingsbil.

En liten smakebit fra annosneteksten får du her: - Det ble også kjøpt inn nye originale hovedlykter begge sider foran, nye blinklys begge sider foran, nye baklykter begge sider bak. Ny grill, ny grillramme, ny stjerne og nye vindusvisker-armer ble også handlet inn. Nesten alt av kromlister er også nytt.

Resten av annonseteksten og massevis av bilder finner du i linken under:

MB-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)
MB-annonse (Foto: Faksimile fra finn.no)

Hele annonsen finner du her:

Vanlig og uvanlig på en gang

På Mercedes-språket er heter modellen W116 og det er den første S-klassen som Mercedes produserte i mellom 1972 og 1979. S-klasse stammer i følge ryktene av at forgjengeren ofte ble kalt for "Sonderklasse".

Denne bilen er utstyrt med nest største motor. En 4,5-liters V8 på 225 hk. "L-en" i modellbetegnelsen står for "lang" og refererer til akselavstanden som er 10 centimeter lengre enn på SE.

Du behøver derfor ikke være redd for at det er dårlig bakseteplass om bord. Mens "E-en" sladrer om at de åtte sylinderne får "maten sin" via et bensininnsprøytningsanlegg og ikke via forgassere.

Nesten 60 000 eksemplarer ble produsert av 450 SEL og bilen er derfor ikke direkte uvanlig. Men når det er sagt er det nok svært, svært få - som matcher denne når det gjelder både utstyr og tilstand.

Bilen er ikke 100% original, men smakfullt oppbygd og forsiktig modernisert.

Kanskje er det på tide å oppfylle en bildrøm?

Les også: Bak alt skrotet skjulte det seg en Mercedes-skatt