Nye Mazda 6 er blant modellene som i Sverige vi bli solgt med totalt 10 års garanti - 3 års nybilgaranti og 10 års komponentgaranti.
Nye Mazda 6 er blant modellene som i Sverige vi bli solgt med totalt 10 års garanti - 3 års nybilgaranti og 10 års komponentgaranti.

Se hvem som innfører rekord-garanti på nybiler

Ingen kan måle seg med dette - men det er en hake ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kia har de senere årene gått i spissen når det gjelder garanti på nybilene sine her i Norge. Mens andre lenge forholdt seg til to og tre år, valgte Kia å tilby sine kunder hele syv.

Etterhvert har resten gjort litt for å minske gapet - men ingen andre har så langt mer enn fem års garanti på sine biler. Inntil nå.

Den nye Kongen på haugen heter nemlig Mazda. De har innført 10 års komponentgaranti, som mer eller mindre tilsvarer nybilgaranti, og er langt mer enn noen andre har.

Men foreløpig skjer det bare i Sverige.

LES OGSÅ: Mazda 6: Dette kan bli en norske familiebil-vinner

- Ingen konkrete planer

PR-koordinater hos Mazda, Wenche Skarpodde, uttaler nemlig til Broom.no at det ikke foreligger lignende planer i Norge.

- Jeg vet forsåvidt ikke så mye mer om dette annet enn at det skal innføres en såkalt komponentgaranti på 7 år (150.000 km, red. anm.) som et supplement til den 3-årige nybilgarantien i Sverige. Men det foreligger i alle fall ingen konkrete planer om det samme her hjemme, sier hun.

Vilkårene for komponentgarantien kan du lese mer om her. Den omfatter så mye at det i praksis tilsvarer en vanlig nybilgaranti.

Dette hadde nok også Mazda-salget i Norge kunnet få god drahjelp av - men slik blir det altså ikke.

LES OGSÅ: Mazda 6 MPS: Nei, dette er ingen vanlig familiebil

Garanti i Norge

I Norge har vi riktignok hele fem års nybilgaranti på de fleste bilmerkene - også Mazda - men altså ingen videre oppfølging utover det.

Hva som skjer med Mazdaer som kjøpes i Sverige og importeres til Norge er usikkert.

- I utgangspunktet skal jo garantien følge det landet bilen er kjøpt i. Vi får for eksempel ikke fem års nybilgaranti på Volvo importert fra Sverige, fordi dette er en særordning på nybiler solgt i Norge. Sånn sett burde jo samme prinsipp gjelde her - slik at vi får 10-årsgarantien om vi handler ny Mazda i Sverige, mener Brooms bileekspert, Benny Christensen.

LES OGSÅ: TEST: Mazda CX-5: Denne bilen vil mamma ha

- Ingen har prøvd noe lignende

- Ingen har prøvd noe lignende før. Gjennom året skal vi vurdere garantien - og se om dette er noe vi vil fortsette med, sier Mazda-sjef i Sverige, Klaus Oest. Han tror garantien vil påvirke både nybilsalget og andrehåndsverdien på bilene deres. Der er forskjellen ekstra stor ettersom det heller ikke er vanlig med mer enn to eller tre års garanti på nybiler.

For at komponentgarantien skal være gyldig kreves det at bilen får oppfølging av verksted med høy kjennskap til Mazda og med deler som er minst like gode som originaldelene.

Kia i Sverige ble nylig felt i Marknadsdomstolen da de forsøkte å kreve at bilene måtte leveres til service hos merkeforhandlere for at garantien skulle gjelde.

Hva tror du - kommer flere til å kaste seg på og tilby 10 års garanti? Bruk kommentarfeltet under:

Vi har testet utgående versjon av Mazda 6 - og mener den er et mysterium. Les mer her