BMW 7-serie: Denne kostet 2 mill. ny – se hva prisen er nå!
Skremmende verditap på overdådig muskel-luksus.
BMW 7-serie er en av statussedanenes virkelige tungvektere. Den forrige generasjonen ble produsert med alt fra 3-liters diesel til noen heller sjeldne bensinverstinger - de grommeste fikk betegnelsen 760i eller 760iL.
Sistnevnte er noe av det dyreste BMW har produsert. Her hjemme var prisen FRA 1,9 millioner kroner. Bilen vi har funnet annonsert har i tillegg eksepsjonelt mye utstyr – så her snakker vi nypris på godt over 2 millioner kroner.
Nå er terskelen imidlertid langt lavere for de som vil ha den som bruktbil.
LES OGSÅ: De mest ekstreme direktørbilene på bruktmarkedet
Tapt seg 250.000 kroner årlig
På de 68.000 kilometerne bilen er gått, har nemlig prisen rast med rundt halvannen million kroner! Eller sagt på en annen måte, 250.000 kroner i året. I 2006 var det ensbetydende med å kaste en flunkende ny BMW 1-serie på dynga – hvert år ...
Det betyr at du nå kan bli eier av denne kruttønna av en bil for drøyt 540.000 kroner, pluss omregistrering.
Med på kjøpet får du da 445 hk – som gjør dette til en av de kvikkeste, store sedanene på markedet.
Råkjapp
760iL har nemlig ytelsene til å forsvare det, men mangler selve M-merket som du finner på de mindre modellene (1M Coupe, M3 og M5 osv.).
0–100 km/t på 5,6 sekunder burde holde for de fleste – og er kjappere enn mange sportsbiler kan vise til. Og toppfarten ligger langt over sperringen som ligger inne på 250 km/t.
Alle som har hatt gleden av å kjøre i en slik bil, vil også kunne skrive under på at det skal godt gjøres å matche det lave støynivået til den 12-sylindrede motoren.
LES OGSÅ: Audi A8 W12: Denne har tapt seg to millioner kroner
Lavt forbruk – på ordentlig
Det som kanskje er mer utrolig, er at denne 6-liters motoren som drasser rundt på over fem meter og nesten 2,2 tonn med tysk premiumbil, klarer å gjøre jobben uten å bikke literen på mila. Vel å merke på langkjøring. Og bare så vidt. De offisielle tallene er 0,97 l/mil.
Det er ganske enkelt imponerende – så får du heller leve med at den letter deg for over to liter på mila når det kommer til småkjøring. Det koster som kjent å være kar.
LES OGSÅ: Maybach: 600.000 kroner i avslag på nybil
Takler svingene
Det er uansett ikke småkjøring denne bilen er skapt for.
Men tro ikke at den gjør seg bort i svingene av den grunn. For selv om den er i sitt virkelige ess på motorveien, er den på typisk BMW-vis høyst kapabel til aktiv kjøring også. Ikke minst gjelder dette bilen som er annonsert, som er utstyrt med Adaptive Drive.
Dette utstyret bidrar til å hindre krenging, og gjør at du kan forsere svingene langt raskere enn du først skulle tro.
LES OGSÅ: BMW 7-serie: – Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?
Mye utstyr
Når gjelder utstyr har dessuten denne bilen en hel del annet snadder å by på. Vi nevner i fleng: Aktiv radarbasert cruise control, massasje i setene, 21" Hartge felger, entertainmentpakke, softclose-dører, elektrisk justerbare bakseter og Individual-pakke.
Dette kommer i tillegg til alt annet du forventer i en slik bil – som navigasjon, stor stereo og TV.
Si din mening: På forumet diskuteres det hva som er "Kongebilen"
Design som provoserer
Jada, så hvis du går med ambisjoner om å farte rundt som en kongelig, uten å betale et helt nasjonalbudsjett i prosessen, så er nok dette bilen for deg.
Dessuten er du sikret at stort sett alle du ramler over av medtrafikanter har ganske sterke meninger om designet på bilen din. Særlig den klumpete hekken provoserte mange – også i BMW-leiren.
Og som du kanskje har gjettet. Disse bilene er godt over snittet dyre å eie. Her kan du for eksempel lese om Christian, og hans 7-serie som har verkstedkvitteringer for 500.000 kroner (!)
LES OGSÅ: Mercedes S-klasse: Spar 1,3 millioner på luksus-Mercedes