Kom i gang du også! Bli med i Sportyklubben!

Mange nordmenn sliter med depresjoner og tungsinn – og tallet er økende. Rundt 20 prosent av befolkningen vil i løpet av livet oppleve en depresjon som trenger behandling, ifølge helsenorge.no

– Vi vet at regelmessig fysisk aktivitet reduserer depresjon og at det har like bra effekt som medikamenter, sier Jorunn Sundgot-Borgen, professor ved seksjon for idrettsmedisinske fag ved Norges idrettshøgskole.

ANBEFALER TRENING: Jorunn Sundgot-Borgen, professor ved seksjon for idrettsmedisinske fag på Norges idrettshøgskole. (Foto: TV 2/)

Helsedirektoratet konkluderer slik i «Aktivitetshåndboken – fysisk aktivitet i forebygging og behandling»:

«Fysisk aktivitet har positiv effekt ved depresjon både for å hindre depresjonsepisoder og for å behandle dem, så vel akutt som på lengre sikt».

Trening ved lett og moderat depresjon får vitenskapelig støtte som behandling av depresjon. Fysisk aktivitet reduserer også risikoen for tilbakefall.

LES OGSÅ: Trening gjør deg psykisk sterkere

– Lett tilgjengelig

Anne Marte H. Sneve er treningsekspert i TV 2 Sporty og utdannet ved Norges idrettshøgskole. Hun har erfart nettopp dette hos mange av sine kunder.

– For mange vil trening faktisk være den beste medisinen. Når et så enkelt, billig og lett tilgjengelig tiltak er så effektivt i behandling og forebygging av psykiske lidelser, er dette en viktig opplysning å gi folket om folkehelsa vår, sier Sneve.

UTGANGSPOSISJON: Still deg på siden og kjenn at du står stabilt. (Foto: Ivar Kvaal/)

Den nære sammenhengen mellom fysisk aktivitet og sinnets helse er noe de fleste som er fysisk aktive kjenner på kroppen, mener Anne Marte.

– Man blir glad når man har vært og trent og man blir nesten litt avhengig av det.

Smiler til livet

Sportys ekspertteam fulgte tobarnsmor Trine Barth (46) fra Sandefjord som slet med depresjoner i forbindelse med overgangsalder. Anne Marte la opp til flere treningsøkter i uken, med gode resultater.

Som du kunne se i TV-serien «Sporty: Gjør livet lettere!» sist søndag ble Trine kvitt depresjoner i løpet av ti uker med trening.

LES OGSÅ: Trening hjalp Trine ut av depresjonen

SLYNGER: Trine trente blant annet med redcord-slynger for å få en sterkere kjernemuskulatur. (Foto: TV 2/)

– Jeg håper Trine kan inspirere folk til å bevege seg litt mer. Målet trenger ikke være bedre kondisjon eller vektreduksjon, sier Sneve.

Forebyggende

Personer som er fysisk aktive har mindre sannsynlighet for å utvikle depresjoner enn de som ikke trener.

– Det viktigste er å være i aktivitet, ikke hvordan. Det skal ikke så mye svette og slit til, selv lett aktivitet som å gå en tur er assosiert med mindre depresjoner, forklarer Sneve.

Forskning viser at 30 minutter moderat aktivitet om dagen gir positive gevinster på psyken.

LES OGSÅ: Unni trente bort angst og sykdom

Fysisk aktivitet gir:

* Økt velvære.

* Økt energi.

* Forbedret selvfølelse.

* Bedre søvnkvalitet.

* Mestringsfølelse og bedre fysikk.

* Den økte tålegrensen gjør at du takler stress og krevende situasjoner bedre.

* Forbedret hukommelse, konsentrasjon og oppmerksomhet.

LES OGSÅ: Er du sprek? Test din kondis her!

POSITIV EFFEKT: Forskere har funnet at aerob cardiotrening kan være bra for metthetsfølelsen. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Får ny input

– Litt av grunnen til at trening hjelper er at den drar deg ut av negative spiraler. Deprimerte forsterker ofte sin egen tilstand ved å handle i tråd med depresjonen. Fysisk aktivitet får mange til å kople ut av virkeligheten, flykte fra vonde tanker, de får ny input og stimuli, forklarer Anne Marte.

Anne Marte forteller videre at trening setter i gang produksjonen av nye hjerneceller, noe som øker hjernens evne til tilpasning og til å komme seg ut av ny spor.

– Dette er ny forskning. Før i tiden trodde jo mange at man ble født med X-antall hjerneceller og at man ikke skapte nye. Det viser seg at dette ikke stemmer, forklarer hun.

LES OGSÅ: Fysiske utfordringer på jobb gir lavere sykefravær

Tåler mer

Mange erfarer også at kroppen ikke oppfatter stress like negativt når de har kommet inn i en god treningsrutine.

– Med trening øker tålegrensen og ting føles ikke som en like stor påkjenning som tidligere. Dessuten øker nytelsessenteret i hjernen sin produksjon når man er fysisk aktive. Kroppen reagerer med å gi positiv feedback. Det er ikke sikkert man kjenner dette de første gangene man trener, men det kommer etter hvert.

En populær hypotese er at den psykiske effekten av fysisk trening skyldes økt frigjøring av endorfiner.

– Disse hormonene som frigjøres naturlig i kroppen, kalles ofte for kroppens eget morfin og gir en følelse av lykke, ekstase og eufori. Det gir også fravær av smerte.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!