Dette er en luksuriøs og sjelden luksussedan. Med V10-motor under panseret byr den på heftige ytelser også - og nå er prisen omtrent en tredjedel av det den kostet som ny ...
Dette er en luksuriøs og sjelden luksussedan. Med V10-motor under panseret byr den på heftige ytelser også - og nå er prisen omtrent en tredjedel av det den kostet som ny ...

VW Phaeton: Unik direktørbil med verditap på 1 million

Plutselig har du råd til flaggskipet med supermotor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW er ikke mest kjent for sine råsterke limousiner. De forsøkte imidlertid å gjøre et innhogg også i dette markedet da de lanserte den svært luksuriøse direktørbilen Phaeton.

Hvis du ville ha den "verste" dieselmotoren fikk du dette flaggskipet med den velkjente V10-eren på hele 313 hk og 5 liters motorvolum.

Prisen her hjemme, med ekstrautstyr, bikket for 1,4 millioner kroner. Nå er en slik bil, med relativt beskjedne 140.000 km på telleren, til salgs for 429.000 kroner.

Dette er den foreløpig nyeste versjonen av Phaeton

Massasje

Det betyr at du kan skaffe deg bilen for rundt en tredjedel av prisen første eier måtte punge ut. Med på kjøpet får du naturligvis en masse morsomt utstyr som jo er typisk på slike dyre sedaner. For eksempel er det solartakluke, massasje og ventilasjon i setene og TV og luftfjæring.

VW Phaeton i snøen

LES OGSÅ: Norges lengste statussedan

Få til salgs

Den sorte bilen som ligger til salgs har for øvrig 22" felger til sommerdekkene – som må kunne sies å være "tilstrekkelig".

På de piggfrie vinterdekkene er det mer normale 18"-dimensjon som gjelder.

Phaeton er i utgangspunktet en svært sjelden bil – salget klarte aldri å matche ambisjonene. Fra tid til annen dukker det imidlertid opp en og annen bil. Akkurat nå ligger kun denne ene til salgs.

Første generasjon har solgt dårlig – likevel vil det snart komme en ny versjon!

Svimlende dreiemoment

Selv om det ikke er Audi, BMW eller Mercedes-logo i grillen, kan Phaeton vise til en imponerende teknikk i bunn. Og luftfjæringen gjør dette til en av de aller mest komfortable luksussedanene på markedet.

Og hvis du er så heldig å ha V10-motoren under panseret får du dessuten en god porsjon kraftoverskudd i tillegg. Selv på en så stor og tung bil gjør nemlig 313 hk og et svimlende dreiemoment på 750 nm susen.

LES OGSÅ: Den store plassduellen: Skoda eller Mercedes?

Akseptabelt forbruk

0–100 km/t er unnagjort på et blunk – eller nærmere bestemt 6,9 sekunder. Ikke verst for en doning på 2,4 tonn!

Men sportslig blir den aldri likevel. Dette er en cruiser – som egner seg perfekt på langtur.

Snittforbruket er naturligvis ikke det laveste – men drøyt literen på mila er absolutt akseptabelt. Synes vi.

Luksusbil annonse

Klikk her for å se hele annonsen

Mye kan bli dyrt

Bilen er som tidligere nevnt ingen storselger som ny – og er ofte tungsolgt som bruktbil også. Det kan derfor være et litt "usikkert" kjøp.

Vedlikeholdskostnadene med en slik motor er heller ikke av de laveste. Her må du beregne en saftig bunke tusenlapper på servicer og uunngåelige reparasjoner.

Her finner du både nybilguide, bruktbilguide og en rekke tester av VW-modeller

Følelsene avgjør

Den tidligere omtalte luftfjæringen kan også bli en kostbar luksus.

Så da er det som med alle bilkjøp – en må veie det positive opp mot det negative. Uansett er det til slutt følelsene som avgjør. Heldigvis ...

VW Phaeton interiøret

LES OGSÅ: Her er en direktørbil som har ENDA sterkere – og har tapt seg ENDA mer