Nissan Pathfinder er en av de glemte SUV ene på markedet. Som personbil ble den altfor kostbar, derfor ruller de fleste eksemplarene rundt med skillevegg bak forsetene og grønne skilter.
Nissan Pathfinder er en av de glemte SUV ene på markedet. Som personbil ble den altfor kostbar, derfor ruller de fleste eksemplarene rundt med skillevegg bak forsetene og grønne skilter.

Test Nissan Pathfinder: For millionærer som virkelig vil snobbe ned

Du gjetter neppe hva denne bilen koster. Les testen:

I bølgen av SUV-er som har skyllet inn over oss de siste årene, er det noen modeller som har blitt nesten helt glemt. Biler som går under radaren hos de aller fleste SUV-kjøpere og som ikke er med å vurderingen når de skal kjøpe bil.

Nissan Pathfinder er en sånn bil. Som varebil har den solgt brukbart opp gjennom årene, men Pathfinder på hvite skilter er et heller sjeldent syn.

Nå er det ikke lenge til den blir erstattet og dermed benytter vi anledningen til å ta en siste testtur i Nissans sjuseters SUV.

Testbilen er topputgaven 3,0 dCi LE med 3-liters V6-diesel og automatgir. Og jeg må virkelig se to ganger på infoarket som ligger inne i bilen når jeg henter den. Kan prisen virkelig være riktig? 948.500 kroner??? Jo, det stemmer og dermed har vi også effektivt oppklart en av grunnene til hvorfor dette ikke akkurat er noen bestselger.

Del med Facebook-vennene dine

Kjøreglede: 4/6

Pathfinder er en ”ekte” firehjulstrekker. Her er det blant annet lavgir og mulighet for å låse systemet. Du kan også kjøre den med bare bakhjulstrekk. Bilen er bygget på ramme, det betyr at den tåler å trekke tunge lass (opptil 3,5 tonn). Der mange av konkurrentene må gi tapt, er Pathfinder egnet til å få deg både opp og fram.

Rammekonstruksjonen går nødvendigvis noe ut over kjøreegenskapene på vei. Mindre ujevnheter kjennes veldig godt i bilen, det smeller og rister mer enn vi er vant til hos de fleste konkurrentene. Ellers er fjæringsoppsettet mykt, ja nesten litt amerikansk i følelsen. Støydempingen er meget bra, det er bare når motoren virkelig blir presset at det høres at dette er diesel.

LES OGSÅ: Dette er SUV-en som kjører fra alle naboene

Interiør 2/6

Funksjonelt og ryddig dashbord i Pathfinder, men finish og materialkvalitet kan ikke kalles eksklusivt.
Funksjonelt og ryddig dashbord i Pathfinder, men finish og materialkvalitet kan ikke kalles eksklusivt.

Pathfinder er ikke den største sjuseteren på markedet, det merkes godt innvendig. Foran er plassen god. Men baksetet er ikke noe hyggelig sted å være for voksne. Sitteputa er veldig lav og man får litt ”knærne opp under haka”-følelse. Selve bakseteryggen er også spesielt utformet, i praksis er det nesten ikke støtte for ryggen og skuldrene. Selv om baksetet er lavt, er ikke takhøyden mer enn den må være.

Gammeldags løsning i baksetet, her er det ikke snakk om å felle setene ned i gulvet. Selve sitteputa er også altfor lav, samtidig som ryggen gir fint lite støtte.
Gammeldags løsning i baksetet, her er det ikke snakk om å felle setene ned i gulvet. Selve sitteputa er også altfor lav, samtidig som ryggen gir fint lite støtte.

De to bakerste setene felles ned i gulvet når du ikke bruker dem. Atkomsten er grei, men når de er i bruk, er bagasjeplassen nesten lik null. Alderen merkes blant annet på lite fleksibelt setearrangement. Selve baksetet kan ikke skyves i lengderetningen, det kan heller ikke felles ned i gulvet. Her er mange konkurrenter mye bedre.

LES OGSÅ: Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom

Motor: 5/6

V6-dieselen fra Renault kler bilen veldig godt. Her er det solid overskudd og mye krefter å hente når det trengs. 550 NM sier absolutt sitt! 0–100 km/t går på imponerende 8,9 sekunder. Det er mye krefter over hele registeret og forbikjøringer er null problem, selv med fullastet bil. Støydempingen er som sagt meget bra, her er Pathfinder i premiumklassen.

Et CO2-utslipp på 250 gram/kilometer er det vel bare avgiftsberegnerne i Finansdepartementet som gleder seg over. Det betyr i alle fall mye avgift, noe som gjenspeiles i prisen. Den er også ganske tørst, med en offisielt gjennomsnittsforbruk på 0.95 liter/mil.

Et lite kraftverk av en dieselmotor gjør vei i vellinga for Pathfinder. Men det koster mye i avgift!
Et lite kraftverk av en dieselmotor gjør vei i vellinga for Pathfinder. Men det koster mye i avgift!

LES OGSÅ: Her er en ny tøffing i SUV-klassen

Design: 4/6

Sju år ut i livsløpet holder Pathfinder-designet seg ganske godt. De rette og enkle linjene gir tidløse kvaliteter. Særlig forfra og fra siden er det vellykket, bakfra er den langt mer anonym.

Interiøret er ryddig og funksjonelt, men verken design eller materialkvalitet er i nærheten av å forsvare en prislapp på nærmere en million kroner. Her er det mye svart og hard plast som gir et ganske enkelt inntrykk. Men det er funksjonelt og det ser ut som det tåler røff bruk uten at noe skal gå i stykker eller falle av.

Pathfinder-fronten er akkurat passe tøff og gir bilen et mer maskulint inntrykk enn de fleste SUV-konkurrentene.
Pathfinder-fronten er akkurat passe tøff og gir bilen et mer maskulint inntrykk enn de fleste SUV-konkurrentene.

Konklusjon: 3/6

Prislappen gjør denne Pathfinder-utgaven så godt som uselgelig. Jeg tør nesten ikke tenke på hva verditapet vil være etter de første tre årene, det vil garantert svi Slik sett er nok utgaven med 2,5-liters dieselmotor langt mer fornuftig, den starter på 731.000 kroner. Men også det er strengt tatt for dyrt i forhold til de fleste konkurrentene.

For øvrig er dette en ærlig sliter med mange gode egenskaper, men også noen negative. Motoren gir skikkelig overskudd og foran er både komfort og plass bra. Pluss også for svært god støydemping, både mot hjul og motor. Framkommeligheten er også svært god.

Dessverre er baksetet omtrent ubrukelig for voksne og plassen ellers imponerer ikke. Det merkes at bilen begynner å bli gammel og at det er på tide med en oppfølger.

... og neste Pathfinder - den kan du lese mer om her:

Selv om veien stopper, er det ikke sikkert at Pathfinder må si stopp. Her er det seriøse terrengegenskaper.
Selv om veien stopper, er det ikke sikkert at Pathfinder må si stopp. Her er det seriøse terrengegenskaper.

Bil: Nissan Pathfinder Type: 3,0 dCi LE automat Effekt: 231hk / 550 NM 0–100 km/t: 8,9 sek Forbruk: 0,95 liter/mil Egenvekt: 2210 kilo Maks tilhengervekt: 3500 kilo Pris: Fra 900.700 kroner (rimeligste Pathfinder: 731.000 kroner) Pris testbil: 948.500 kroner.

Bilen for deg hvis:

– Du vil bruke mye penger uten at naboen skal skjønne det

Ikke bilen for deg hvis:

– Du bryr deg det minste om verditap. Og baksetepassasjerer.

Del med Facebook-vennene dine

Prøv også:

Toyota Landcruiser:

Er du ute etter "seriøs" firehjulstrekker i denne klassen, er det vanskelig å komme utenom Landcruiser. Dagens modell er mye nyere enn Pathfinder og det merkes virkelig.

Klikk her for å lese testen av Landcruiser

Mitsubishi Pajero:

Også dette en firehjulstrekker av den "gamle skolen". Men Pajero har bedre kjøreegenskaper på vei, også et langt mer velfungerende baksete.

Klikk her for å lese test av Pajero

Mitsubishi Outlander

Vi tar med en Mitsubishi til, Outlander fordi den i likhet med Pathfinder fås med sju seter. Framkommelighet og firehjulstrekk-system er ikke like bra, men på det øvrige er det ren knockout til Outlander. Du får også to stykker til prisen av vår test-Pathfinder, det sier vel nok ...

Klikk her for å lese testen av Outlander

Det er solnedgang snart også for denne Pathfinderen, til neste år kommer ny modell.
Det er solnedgang snart også for denne Pathfinderen, til neste år kommer ny modell.

LES OGSÅ: SUV med minst feil - her er de 10 beste