Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg har alltid hatt litt ekstra sans for Lexus, selv om jeg aldri har eid merket selv. Jeg studerte i USA for noen år siden og der er jo Lexus nesten for folkebil å regne, det går utrolig mange av dem der. En medstudent der hadde arvet en tidlig 90-talls LS fra bestefaren sin, den hadde vi det mye moro med!

Nå ser jeg at det faktisk ligger to eksemplarer av denne generasjonen til salgs i Norge og merker at det kribler litt. Begge til under 100.000 kroner. Er ikke det utrolig billig for en svær luksusbil med V8 og nesten 250 hestekrefter? Er det noe spesielt man bør tenke på angående disse bilene? Hilsen Inge.

Benny svarer:

Hei Inge! Der snakker vi bil fra tidlig i Lexus-historien. Denne modellen ble en kjempesuksess i USA og la grunnlaget for det som etter hvert har blitt en skikkelig suksesshistorie. Jeg har selv vært Lexus-eier (IS) og har veldig sans for merket.

Sannelig er det ikke to slike LS-er til salgs akkurat nå, det er ikke så ofte det skjer. Det er i alle fall ikke tvil om at du får MYE bil for pengene hvis du kjøper LS til under 100.000 kroner.

Dette er nok også et langt tryggere kjøp enn enkelte tyske premium-konkurrenter fra samme tid, men vi snakker altså om biler som er rundt 20 år gamle. Da kan det aller meste skje – selv om bilen har usedvanlig høy byggkvalitet fra fabrikken.

LES OGSÅ: Denne var lenge Norges billigste Lexus

Gå på en smell

Det viktigste av alt er egentlig de tidligere eierne. Hvis de har fulgt opp bilen skikkelig og ikke slurvet med vedlikeholdet, kan det fortsatt være mye bil igjen her. Da trenger det heller ikke være fare for store påkostninger med det første, men igjen: Det har man naturligvis ingen garanti for på en så gammel bil.

I motsatt fall: Hvis det er snakk om mange eiere, rufsete servicehistorikk og kanskje lenge siden siste EU-kontroll, da kan du gå på en skikkelig smell. Det er også viktig å sjekke for rust, etter 20 år kan det være kritisk.

Men når alt dette er sagt: Ja – dette er kul bruktbil for under 100.000 kroner! V8-eren er et lite kraftverk og bilen er spekket med (datidens) luksusutstyr. Lexus la særlig vekt på støydemping og komfort, her bare flyter du av gårde, godt skjermet for omgivelsene.

Jeg vil sterkt anbefale en NAF-test eller lignende før kjøp. Kommer bilen godt ut der, kan dette være et lite bruktvarp. Lykke til!

LES OGSÅ: Kanskje er dette verdens beste bil


Stort arkiv




Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: