Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo vi hadde i mange år forhandler av Daihatsu her i hjembyen min, men nå har jeg skjønt at de har sluttet å selge dem og at importen til Norge også har stoppet.

Syns alltid det er trist når bilmerker forsvinner og dette hadde jeg ikke fått med meg skulle skje. Vet du hvorfor de forsvant og om dette betyr at man heller ikke får deler til modellene de solgte? Hilsen Tormod.

Benny svarer:

Hei Tormod. Skjønner godt at du ikke fikk med deg at Daihatsu forsvant, det skjedde nemlig svært så pent og forsiktig. Nyheten kom tilbake i 2011, da ble det kjent at Daihatsu skulle trekke seg ut av hele Europa innen 31. januar 2013.

I praksis har det tydeligvis gått fortere enn som så, for det er en god stund siden den norske importøren la ned sin virksomhet.

Offisielt sett var årsaken til at Daihatsu forlot Europa strengere krav, samt svekkelsen av euro mot yen. Men dette var nok vel så mye en taktisk avgjørelse på konsernnivå: Toyota har aksjemajoriteten i Daihatsu, og dette smaker av at de heller ville satse på sine egne modeller i Europa, framfor Daihatsus.

Daihatsu har aldri solgt mye biler i Norge, men enkelte modeller har vært relativt suksessrike.

Alt om Daihatsu på broom.no - klikk her:

Kurant med deler

Jeg er jo såpass gammel at jeg husker da de etablerte seg i Norge, mener det var i 1980. Da kom Charade G10 med tresylindret motor og femtrinns girkasse, en ganske sjarmerende liten tass med veldig lavt forbruk, den solgte bra. Og så må vi jo ikke glemme "verstingversjonen" Charade Turbo, det var en ganske sinnssvak liten GTI-killer.

– Senere kom biler som Applause og offroaderen Rocky som også solgte ganske bra, I de senere årene har det vært YR-V, Terios og Sirion – ja også "Donald-cabrioleten" Copen. Tross alt ruller det rundt 7.000 Daihatsuer på norske veier, det viser jo at de har hatt et visst marked.

Det jeg har hørt rundt deler og ettermarked er at det er kurant å tak i både slitedeler og karosserideler, i alle fall så langt. Men etter hvert som årene går, kan det nok bli litt mer tungvint.

Helt enig med deg i at det er trist når bilmerker forsvinner, men ut fra befolkning og hvor lite det norske markedet egentlig er, har vi egentlig svært mange merker å velge mellom her oppe i nord.

LES OGSÅ: Daihatsu - jeg kommer til å savne det rare, lille bilmerket

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


LES OGSÅ: Dette er en julegave fra norske politikere

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: